Hogy ne bukj el induló vállalkozóként?

Saját céget szeretnél, mert eleged volt az alkalmazotti lét kötöttségeiből, általában ugyanazokba a falakba ütközöl, és ugyan azokat a sémákat követed, mint mások? Tökéletes terméket és szolgáltatást szeretnél piacra dobni, de közben félsz a vásárlóid visszajelzéseitől? Ebben a cikkben azt igyekszem megmutatni, mennyire elengedhetetlen a korai visszajelzés, és miért fontos, hogy túllépj a félelmeiden.

Félelem az ismeretlentől

Mindenki fél valamitől! Láttad a Lego Batman című animációs filmet? Tudod mitől félt Bruce Wayne, azaz Batman a filmben? A sötéttől és a bohócoktól. A sötéttől azért, mert nem tudni, hány bohóc van ott, ahol sötét van. Azoknak, akik vállalkozók szeretnének lenni, hasonló félelmeik vannak. Félnek az ismeretlentől és a kudarctól. Az ismeretlentől leginkább azért, mert nem tudják, mennyi kudarc rejlik benne.

Ha eddig nem tudtad mitől félsz, adok néhány tippet:

  • Nem értek hozzá.
  • Mit fognak szólni hozzá a rokonok?
  • Nem lesz elég jó a termékem / ötletem a piacnak.
  • Még nem tökéletes a termékem, ezért nem merem megmutatni senkinek.

A vállalkozás indítással kapcsolatos félelmeink nagyrésze abból a mélyen belénk ivódott teljesítési kényszerből fakad, amivel az iskolában találkoztunk. Mégpedig, ha nem jól csinálunk valamit, akkor rossz jegyet fogunk kapni, ha rossz jegyet fogunk kapni, akkor pedig jobb, ha haza sem megyünk, hiszen ezt mondták nekünk a szüleink. Sajnos a jelenlegi iskolarendszer is ugyanerre az osztályozásra épít. De itt most nem szeretnék oktatási vitát nyitni, helyette inkább a szemedet szeretném felnyitni ezzel kapcsolatban.

Túl sokan gondolják, hogy az alkalmazotti lét biztonságos

A fenti félelmek nagyrészével alkalmazottként aligha találkozol, hiszen egy jó cégnél (és legfőképp, ha jó vezetőd van) ha valamihez nem értesz, akkor lehetőséget biztosítanak arra, hogy elsajátítsd az ezzel kapcsolatos dolgokat. Ha rosszul teljesítesz, akkor ugyan elképzelhető, hogy valamilyen jellegű megrovást kapsz, de csak nagyon extrém esetben veszítheted el az állásodat.

Sajnos el kell, hogy keserítselek. Az állásodat bármikor elveszítheted. Nem kell ehhez sem a koronavírus, sem más világot megrengető esemény. Bőven elég az automatizáció, a globalizácó és az Ipar 4.0 együttes ereje, hogy egy termelő cégnél dolgozó alkalmazott munkája feleslegessé váljon. Amerikában az elmúlt években folyamatosan csökkent a foglalkoztatottság, miközben a termelékenység pedig folyamatosan emelkedett. Nem, ezt nem én találtam ki, ez a hivatalos statisztika.

A fenti grafikonból az látszódik, hogy a tartós fogyasztási cikkeket gyártó cégek alkalmazottainak a száma folyamatosan csökken. Eközben pedig a termelékenységük folyamatosan nő, lásd az alábbi grafikonon.

Meg kell értened, hogy a gyártó cégek felszívóképessége véges, és az igazat megvallva, ez igaz minden más ágazatra is. Mint minden más, amit nyugaton tapasztalunk, egy idő után be fog hozzánk is gyűrűzni, mint a Facebook vagy az Instagram. Hazánkból az alacsony hozzáadott értéket termelő összeszerelő cégek nagyrésze már korábban elindult keletre az olcsóbb munkaerő reményében. Ha te nem ilyen terülten dolgozol, akkor is komoly lehetőség van arra, hogy a munkahelyed megszűnjön vagy átalakuljon.

Mi választ el attól, hogy vállalkozó legyél?

Mostanra bestseller könyvek vannak tömve végeláthatatlan mennyiségű olyan tanáccsal, hogy mik a sikeres vállalkozások titkai, neked mégsem erre van szükséged, hanem arra, hogy valamit elkezdj csinálni! Ne feledd a következő idézetet:

„Ha nem csinálsz semmit, nem történik semmi!”

Most morcosan nézel, ez is csak egy megmondó ember. Csináljam! De mit csináljak? Hogy csináljam? Teljesen igazad van. Nem tudom neked megmondani a tutit, nem tudom ezüst tálcán eléd tenni azt a vállalkozás ötletet, amivel eléred a céljaidat, amivel sikeres leszel. Tudod miért nem tudom? Azért, mert fogalmam sincs ki vagy te.

És ennél sokkal nagyobb probléma, hogy te sem tudod, hogy ki vagy, és hogy mit szeretnél.

Tudom, mert én sem tudtam. Holott már gyerekként kaptam egy könyvet „Bevezetés az üzlet világába” címmel, akkor is csak azt tudtam, amikor megnéztem, hogy vállalkozó szeretnék lenni, ha nagy leszek. De hogy mivel foglalkoznék szívesen, arról nem nagyon volt fix elképzelésem. Olyan családban nőttem fel, ahol a nagyszüleim vállalkozók voltak, a szüleim vállalkozók voltak.

Többféle életutat és többféle megoldást láttam, és bár mindegyikbe bele fogtam volna, mégis alkalmazottként kezdtem el az iskola után dolgozni. Aztán 2007-ben tettem egy csúfos kitérőt, ahol nagyot buktam. Kudarcot vallottam a válságban, mint oly sokan. Közel 10 000 000 Ft tartozást fizettem vissza. Voltak olyan hónapok amikor enni alig volt pénzünk, most pedig újra vállalkozó vagyok. Egy kereskedelmi cégcsoport központi cégét vezetem, mellette Lean Coach-ként tevékenykedek és az idei évtől Startup Mentor vagyok.

36 éves koromra jutottam el odáig, hogy megértsem, valójában mit szeretek.

Mégpedig én építeni és fejleszteni szeretek, nem pedig üzemeltetni. Hogy én vagyok az a sas, akit kalitkába zártak, és nem engedik repülni akkor, amikor nem hagynak építeni, és fejleszteni. 18 évnyi alkalmazotti lét után jöttem rá, hogy mi az, amit a legjobban szeretek csinálni.

Tudod, hogy valójában mi választ el attól, hogy vállalkozó legyél? Az önismeret hiánya. Minden más csak ezután következik. Ha nem tudod, hogy mivel szeretnél foglalkozni, akkor ne várd, hogy boldog vállalkozó leszel, mert nem leszel boldog, csak vállalkozó.

De hogy jön ehhez a korai visszajelzés?

A vállalkozni vágyók 99%-a az utolsó pillanatig, vagy talán még utána is rejtegetik a tervüket. Nem hajlandók semmit sem mondani arról, hogy mit szeretnének elkezdeni. Pontosan azok miatt az okok miatt, amit az első bekezdésben említettem, ez pedig az attól való félelem, hogy mások mit szólnak a félkész (vagy még félig sem kész) ötlethez, termékhez.

Pedig a korai visszajelzés nagyon fontos. Sokan a vállalkozás indítást úgy képzelik el, mint egy rakéta kilövést, amiben a cég a begyújtás után csak száguld a cél felé, és nincs se kitérő, se semmi. Valójában a vállalkozás indítás inkább egy hajós (vagy autós) utazás, amiben a cél felé haladva kénytelenek vagyunk kitérőket tenni, mert a szél éppen nem arra fúj (vagy az út nem arra halad), amerre mi menni szeretnénk.

Egy vállalkozás útja valójában nem irható le egy egyenesssel az ötlettől a megvalósításig, hanem inkább egy hatalmas gombolyag, amit éppen próbálunk kibogozni a vásárlói visszajelzések alapján. Igen, a vásárlói (vagy akár érdeklődői) visszajelzések alapján. Hiszen az ötlet, vagy a termék csak szerinted tökéletes, a vásárlóidnak, akiknek szánod, koránt sem az.

Készítsd el az ötleted Minimum Működőképes Termékét (MVP), és mutasd be a leendő piacodnak. Figyeld a vásárlói visszajelzéseket, és változtass, ha arra van szükség. Ha pedig a termék nem tetszik a piacnak, akkor bukj el gyorsan. Ne legyél olyan, mint egy Gollam! Az ötlet a tiéd, de ha nem kell senkinek, akkor a kész termékedből, a “drágaszágodból” nem fogsz megélni.

Juhász Ákos
Lean Coach és Startup Mentor

 

Kapcsolódó:

Tedd meg az első lépést most, kérj díjmentes konzultációt!