Ha vezetőként pótolhatatlannak érzed magad, nem mersz szabadságra menni, rendszeresen túlórázol, túlterhelt vagy, akkor valamit nem jól csinálsz. Nagy valószínűséggel egyáltalán nem delegálsz, vagy nem megfelelően adod át a feladataidat a munkatársaidnak.

Miért érdemes delegálni?

Vezetőként elengedhetetlen, hogy bizonyos feladatok elvégzését a beosztottaidra bízd. A delegálással ugyanis nem csak magadat tehermentesítheted, hanem kollégáidat is motiválod, lehetőséget adsz arra, hogy fejlődjenek. Erősödik a bizalom és az elkötelezettség a munkatársakban azáltal, hogy fontosnak érzik magukat.

A delegálás azonban nem egyszerű feladat. Vezetőként ismerned kell a beosztottjaid képességeit, bíznod kell a kollégáidban. Felejtsd el az olyan félelmeket, mint „annyi idő alatt, amíg ismertetek egy feladatot, el is tudom végezni azt”, „úgyis én értek hozzá, más csak hibázik”.

Hogyan delegálj sikeresen?

Jó hír, hogy a delegálás tanulható. Ahhoz hogy sikeresen add át feladataidat a munkatársaidnak, érdemes az alábbi hat pontot megfontolnod, és alkalmaznod.

  1. Határozd meg pontosan az elvégzendő feladatot.

A pontosan megfogalmazott feladat alapvetően fontos a delegálás során. Ez alapján tudod kiválasztani a megfelelő kollégát a munka elvégzésére, illetve világosan megfogalmazni az elvárásaidat.

  1. Válaszd ki a megfelelő embert.

Jó vezetőként ismerned kell a munkatársaid erősségeit, gyengeségeit. Tisztában kell lenned azzal, milyen feladatok jelentenek kihívást és motivációt az egyes beosztottaknak. Ezeket a szempontokat figyelembe véve kell a feladatot az erre leginkább alkalmas kollégának átadnod.

  1. Mondd el, miért delegálsz.

A feladatra kiválasztott munkatársadnak mondd el, hogy miért őt választottad. Hangsúlyozd, hogy bízol abban, hogy talál fejlődési lehetőséget a feladat elvégzésében.

  1. Adj pontos és részletes instrukciókat.

Mondd el világosan és részletesen, mi a feladat, a határidő és pontosan mit vársz el. A megoldást viszont bízd a beosztottadra. Ne csak feladatot, hanem felelősséget is delegálj. Hagyd dönteni a beosztottadat, hogy motivált legyen és magáénak érezze a feladatot.

  1. Adj meg minden segítséget.

Bizonyosodj meg arról, hogy minden eszköz és erőforrás kollégád rendelkezésére áll a feladat elvégzéséhez. Biztosítsd arról, hogy bármikor fordulhat hozzád segítségért és ehhez teremts nyugodt, bizalmas légkört.

  1. Ellenőrizd a munkát és adj visszajelzést.

A feladat elvégzése során akár több alkalommal is ellenőrizd, hogy halad a munka és adj objektív, konstruktív visszajelzést a munkatársadnak. Ez részben a motiváció fenntartása miatt nagyon fontos, másrészt azért, hogy legközelebb már kevesebb egyeztetéssel, segítséggel tudjon hasonló feladatot elvégezni. Mindig köszönd meg az elvégzett munkát.

Ha jó vezetővé szeretnél válni, akinek fontos, hogy olyan motivált csapata legyen, ahol mindenkinek van lehetősége a tanulásra, fejlődésre, kezdj el delegálni. Adj át a feladataidból a kollégáidnak, támogasd őket a megoldásban és ne bizonytalanodj el, ha sokat kérdeznek, vagy ha hibát követnek el. Mindkettő a tanulási folyamat része.

Ne felejtsd el azt sem, hogy a delegálás nagyon fontos eszköz a munka-magánélet egyensúly megtartásában, amiről az Öt tipp a hatékony időbeosztáshoz cikkemben már írtam korábban.

Baksa Zsuzsanna, viras.hu

Photo by KOBU Agency on Unsplash

Kapcsolódó:

Te is szeretnél csatlakozni a helyfüggetlen vállalkozókból és szabadúszóból álló közösségünkhöz? Csatlakozz és kövess minket, hogy legyen elég inspirációd a mindennapokra! >> FacebookInstagramYouTube