Beleznai Nándor 2002-ben alapította Magyarország egyik első
napenergia hasznosító-berendezéseket forgalmazó cégét, amikor
még a technológiát szinte alig ismerte valaki hazánkban. 20 év
elteltével a Wagner Solar neve már egybecseng itthon a megújuló
energiával, az egyik legsikeresebb magyar családi vállalkozás ma
több mint 70 főt foglalkoztat, 30 darabos gépjármű flottával
rendelkezik és 4000 telepített rendszert üzemeltet. A többszörös
díjnyertes cég generációváltással, ingatlan-beruházással és
szervezeti fejlesztéssel készül a közeljövőre.

10 évig volt vállalkozó a határon túl, mielőtt Magyarországon
kezdett családjával új életet Beleznai Nándor. Több cégnél is
dolgozott munkavállalóként, de ezt kevésnek érezte ahhoz, hogy
beteljesítse álmait. Nagyobb szabadságra vágyott, kreativitását
meg akarta mutatni a nagyvilágnak, ezért 2002-ben feleségével
közösen saját vállalkozást indítottak. A Wagner Solar az azóta
eltelt két évtizedben hazánk egyik legmeghatározóbb napelemes
rendszereket forgalmazó társaságává nőtte ki magát.

Már az első fél évben elérték azt, hogy minden költségükre
megvolt a fedezet, eredményesek voltak, majd szépen lassan a
létszám is nőni kezdett. 2005-ben a fóti Cora áruházban
bérelték első bemutatótermüket, ami mindössze 47
négyzetméteres volt, akkor már három munkatársat foglalkoztattak.

_„Akkoriban még csak néhány cég tevékenykedett ezen a
területen. Egyáltalán nem volt telített a piac, nem létezett
olyan termék, amire nagyobb érdeklődés lett volna. Ezekben az
időkben indult Nyugat-Európában egy napelemes boom,
Németországban akkor kezdték a technológiát megismerni az
emberek. Ez teljesen újdonságnak számított itthon, előzménye sem
volt. A média nem beszélt erről, nagyon erős szemléletformálást
kellett indítani annak érdekében, hogy felfedezzék ezt a
lehetőséget a fogyasztók”_ – mesélt a kezdetekről Nándor,
hozzátéve, hogy évente több kiállításon is megjelentek,
cikkekben mutatták be a napelemes rendszerek előnyeit.

Mint mondta, 2004 tájékán a kereslet növekedésével arányosan
több nyugat-európai gyártóval is felvették a kapcsolatot. Több
képzésen is járt külföldön, előfordult, hogy hetekig távol
volt a családjától. Arról is beszélt, a vállalatot a nulláról
építette fel, önállóan kellett megoldásokat találnia a
marketingtől a szervezésen át az értékesítésig, ezért a
legnagyobb nehézséget éppen az jelentette számára, hogy magára
volt utalva. A teher azóta bizonyos mértékben csökkent, de a mai
napig rengeteg a munka, csak a feladatkörök változtak meg.

Megemlítette azt is, a 2008-as válság őket is megérintette. Mivel
előre lekötött szerződéseik voltak, 2009-ben még nem érezték a
krízis hatásait, de 2010-ben a cég történetében először és
azóta utoljára fordult elő, hogy az azt megelőző évhez képest
csökkent az árbevételük, negatív lett az eredmény. Ezt is
átvészelték és még erősebben jöttek ki ebből az időszakból.

Gyümölcsöző generációváltás

Abban, hogy a vállalat a mai napig stabil lábakon áll, hatalmas
szerepet játszott a család. A két gyermek, Csanád és Orsolya
kényszer nélkül, önszántukból épültek be a cég életébe,
felvették annak a ritmusát és a mai napig szívükön viselik a
sorsát.

A ma már ügyvezetőként tevékenykedő Csanád arról beszélt,
kisebb-nagyobb konfliktusok mindig is voltak köztük. Jó értelemben
szét kellett választani egymástól a munkát és a családot,
másként nem működött volna. Emiatt is szólítják többek közt
tudatosan a keresztnevén édesapjukat a hétköznapokban.

_„Ebben nőttem fel, ebben szocializálódtam, az egyetem után
azonnal beálltam a cégbe. Van egy generációs különbség, egy
információs asszimetria, mások az ambíciók. Ezekből fakadóan
voltak napi szinten nézeteltérések, de ez elkerülhetetlen és
természetes, ennek egyensúlya a kérdés. Ez egy konstruktív dolog
is egyben”_ – mutatott rá.

Orsolya – aki a marketing és kommunikációs feladatokat látja el
a cégben – kiemelte, a cég tényleg egy nagycsaládként
működik, mert a munkavállalóik között van testvérpár, apa-fia
és férj-feleség is. Érdekesség, hogy az ő párja is a cégnél
dolgozik, ezért neki hatványozottan is speciális a helyzete.

A generációváltás a nehézségek mellett mérhető eredményekkel
is jár. A Wagner Solarnak Debrecenben és Kecskeméten is van már
irodája, a munkavállalóik száma 70 fölé nőtt, 30 darabos
gépjármű flottával rendelkezik és 4000 telepített rendszert
üzemeltet a mai napig. 2016-ban 714 millió forint volt az
árbevételük, ez öt év alatt megtízszereződött és 7 milliárd
fölé emelkedett.

A kétszeres Magyar Brands-díjas, tavaly a K&H családi vállalatok
kiválósági díjjal kitüntetett cég 2023 végére szeretné még
dinamikusabban lekövetni a piaci változásokat és rugalmasan
formálódni azok mentén. Terveik szerint még jobban bekapcsolódnak
az e-mobilitásba, ami iránt egyre nagyobb igény mutatkozik. Mivel
Magyarországon a napenergia hasznosító-berendezéseket forgalmazó
cégek közül elsőként kezelték komplexen a megújuló
energiaforrásokat, ezt a szemléletet a továbbiakban is hasonlóan
erősen szeretnék képviselni.

A Wagner Solarnál rendkívül fontosnak tartják a társadalmi
felelősségvállalást, több más mellett faültetéses projektet
indítottak a cégen belül, a közeljövőben fenntarthatósági
jelentést készítenek majd, a háborús helyzetben az ukrán
menekülteknek is gyűjtést szerveztek.

Az elmúlt 20 év sikereire alapozva a következő 20 évben is
mindenben ki szeretnék szolgálni ügyfeleiket, amit – utalva a
címre –, egy hamarosan induló ingatlanberuházás és egyéb
szervezeti fejlesztések segíthetnek majd elő.