Az elmúlt években a vásárlói érzékenység az egekbe szökött, a környezetvédelem szó hallatán. Az emberek aggódnak a földért, és annak jövőjéért. Mi történik, ha nagy csapatokban megtévesztés áldozatává válnak, és nem is tudják hogy a “zöld” termékek miatt pusztul tovább környezetünk?
Tényleg környezetbarát, vagy csak Greenwashing?
A greenwashing avagy “zöldre mosás” egy megtévesztő taktika, amelyet a gyártók és forgalmazók alkalmaznak, hogy megtévesszék az átlagos vásárlót. A cégek amelyek ezt alkalmazzák, gyakran tüntetik fel a termékek címkéjén, a “környezetbarát”, “zöld választás” és ehhez hasonló, nem megfogható fogalmakat. Ezen szép, nagy, kijelentések a dobozokon, nem jelentik azt, hogy a termék tényleg jó a környezetnek, vagy bármilyen változást eszközöltek az előző verziókhoz képest. A szomorú igazság, hogy ezek a szép feliratok maximum a lelkünket nyugtatják meg, a környezetvédelemtől messze állnak.
Klímaszorongás? Globális felmelegedés? Mi a kiváltó ok?
A globális felmelegedés elleni küzdelem az elmúlt pár évtizedben megsokszorozódott. Az emberiség észrevette, hogy az ipari forradalmak óta, egyre jobban szennyezi a környezetét. A fiatal generációk pedig, akiknek a jövőjét ténylegesen befolyásolja a környezetvédelem, klímaszorongani kezdtek. A szorongásukat sajnos a mai napig nem tudjuk hogy valós e, hiszen a környezeti hatások súlyossága csak évtizedek múlva fog kiderülni. Az emberek egy része tudatos életmódot kezdett folytatni. Sőt, mi több, megjelent a társadalmi felelősségvállalás is a köztudatban.
Ez tényleg társadalmi felelősségvállalás?
A nagyobb cégek felfigyeltek a trendre, miszerint a vásárlók előnyben részesítik a “zöld” termékeket. A megoldás az lett volna, hogy fejlesztésekkel ők is belépnek a piacra. Viszont ez vezetett ahhoz is, hogy a hiteles és hivatalos környezetvédelmi címkéket, amelyeket egy termék kaphat, néhány cég lecserélte megkérdőjelezhető szövegekre. Ezzel azt az érzetet keltik a vásárlókban, hogy tesznek a környezetért. Az, hogy nem figyelnek ténylegesen a környezetre, csak a kommunikációjuk a társadalmi felelősségvállalást hangoztatja, kényelmesebb mint ténylegesen fejleszteni a termékeiket.
Hogy kerüljük ki?
A kulcsszó a tájékozódás. Ha tudjuk, melyek azok a hivatalos környezetvédelmi címkék amelyeket keresnünk kell a csomagoláson, nehezebben leszünk megtévesztettek. A világon nagyon sok különböző öko-címke létezik, de mi is mutatunk két címkét, amelyet leggyakrabban használnak hazánkban. Ezen kívül pedig megtalálhatók a magyarországon használatos hivatalos címkék ezen az oldalon.
Magyar Nemzeti Ökocímke. Minőségi árut és garanciát biztosít arra, hogy a termékek előállítása környezetkímélő módon történt.
Európai Uniós Ökocímke. Ez a címke ígéri, hogy minimalizálja a hulladék kibocsátást és a veszélyes anyag felhasználást azoknál a termékeknél, amelyek rendelkeznek ezzel a címkével.
Mit tesz az EU?
Az Európai Parlament igyekszik megszüntetni a greenwashing-ot mindenhol. Ezen próbálkozására pedig be akarja tiltani a következőket:
- Olyan termékek hirdetése, amelyeket úgy terveztek hogy azok életteartamát csökkentsék.
- Nem bizonyított kijelentéseket tenni árucikkek tartósságára és használatára, amikor azok mindennapi használatba kerülnek.
- Javíthatónak beállítani olyan fogyasztási cikket, amelynek a valóságban nincs mód a helyrehozatalára.
Ezen kívül pedig igyekszik a gyártókat arra ösztönözni, hogy a termékeik összetevői, használati ideje és tartóssága minél könnyebben megtalálható legyen a csomagoláson.