Budapest, 2024. március 12. – Németország június 14-től a 2024-es EB lázában ég: az 51 meccsre 2,7 millió látogatót várnak a stadionokba, illetve kereken hétmillió vendéget a „Fan Zone” rajongói tereken és a nyilvános szurkolásokon. A 22 meccsnapon a tíz német vendéglátó város (Host Cities) átfogó programot kínál a focirajongóknak és a nemzetközi látogatóknak. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) arra számít, hogy az EB által akár négy százalékkal is megnőhet a németországi beutazó turizmus vendégéjszaka-volumenje. Ugyanakkor a sportesemény nagy lehetőséget ad arra is, hogy tovább erősödjön az úticél Németország pozitív imázsa. Ezt az előrejelzést a DZT a múltban megrendezett nagyszabású sportrendezvények hatását vizsgáló átfogó tanulmányok kiértékelésére alapozza, illetve az eddigi előfoglalási adatok trendjére az EB hónapjaiban (2024. június–július).

Dieter Janecek, a Szövetségi Kormány a turizmusért felelős nemzeti koordinátora szerint:
„A focivilág 2006-ban nálunk mint barátoknál vendégeskedett. Idén mindenekelőtt európai
barátainkat várjuk. Szeretnénk őket megihletni és azt üzenjük nekik: Come again and stay
a little longer (Gyertek újra hozzánk, és maradjatok egy kicsit tovább).”

Petra Hedorfer, a Német Turisztikai Hivatal igazgatótanácsi elnöke így nyilatkozott a
témában: „Németország ismét egy labdarúgó fesztivált ünnepel. Ez a nagyszabású
sportesemény pontosan a nemzetközi feszültségek idején óriási lehetőség, hogy
Németországot a világra nyitott, békés és fenntartható utazási célpontként mutassuk be,
valamint hogy ezáltal kiálljunk elveink, a tolerancia és a népek egyetértésének fontossága
mellett. Ezen felül pedig jó hatást várunk az EB-től a beutazásra.

Az eddigi számok alapján mind a nagy online portálok hotelszobáinak előrefoglalásainál, mind pedig a 2024. júniusi és júliusi repülőjegyfoglalásoknál is messze meghaladjuk a sokéves átlagot. Különösen az EB-n résztvevő országokból könyvelhetünk el átlagon felüli növekedést, ami megerősíti előrejelzéseinket. Így a mostani időpontban akár négy százalékos növekedésre is számítunk a nemzetközi vendégéjszakák terén csak a sportesemény miatt. A felejthetetlen 2006-os VB idején a nemzetközi vendégéjszakák száma az előző évhez képest 4,7 millióval nőtt, miközben a sportesemény hosszú távon formálta az úticél Németország pozitív imázsát.”

A vendégszeretet és a minőségi szolgáltatások hosszú távú pozitív hatása
A növekvő külföldi vendégszámok gazdasági hatásai mellett a nagyszabású
sportesemények, mint például az EB óriási lehetőséget rejtenek az imázs hosszú távú
pozitív formálására. Így Németország 2006. őszén – közvetlenül a Labdarúgó-VB
lezárása után – az Anholt Ipsos Nation Brands Indexben (NBI) az első helyre került 60
nemzet összehasonlításában világszerte és azóta is töretlenül az első három helyezés
között található.

Petra Hedorfer szerint: „Az Európa-Bajnokság alatt a média és a rajongók nemzetközi
figyelmét arra is fogjuk használni, hogy bemutassuk sokszínű turisztikai kínálatunkat és
tovább erősítsük az úticél Németország jó hírnevét. Pont a meccsek tíz helyszíne a
modern stadionok mellett gazdag művészeti és kulturális programot is kínál. Ezen felül
pedig közlekedésügyileg kiváló összeköttetéssel rendelkeznek és klímabarát módon
vasúttal is kényelmesen elérhetőek – kiváló lehetőség arra, hogy megismerjük a
turisztikailag vonzó környező részeket is.”

A DZT már a sportesemény előtt is ráirányítja a nemzetközi nyilvánosság figyelmét az EB
városaira, illetve a környező vidékek gazdag turisztikai kínálatára, hogy hosszabb
tartózkodásra ösztönözze a vendégeket a meccseken túl is. Így a DZT online portálján, a
www.germany.travel oldalon egy microsite foglalja össze a meccshelyszínekhez
kapcsolódó specifikus tartalmakat. Az aloldal számos információt tartalmaz a németek
focirajongásával, illetve a német rajongói kultúrával kapcsolatosan. Emellett tartalmi
marketing-együttműködésekkel és közösségi média marketinggel is támogatjuk a focimicrosite megismertetését.

DZT-ről

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) Németország nemzeti „turisztikai testülete”. A Hivatal az úticél Németországot képviseli a Német Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium megbízásából, amely a Hivatalt a német szövetségi parlament (Bundestag) határozata alapján támogatja. A DZT szoros együttműködésben turisztikai partnereivel, szövetségekkel és gazdasági vállalatokkal stratégiákat és marketingkampányokat
dolgoz ki annak érdekében, hogy a német célállomásokról pozitív imázst alakítson ki külföldön, és előmozdítsa a németországi turizmust.
A DZT központi stratégiai tevékenységi területei a következők:
– célcsoportra irányuló piackutatás és a piacspecifikus ügyfélkereslet elemzése (Sinus-közegek) a tényekre alapuló cselekvési terv alapjaként
– kapcsolatmenedzsment és a szakmai tudás átadása a középosztály által meghatározott utazási gazdaság támogatására
– a márkatudatosság növelése és az úticél Németország márkaprofiljának erősítése fókusszal a fenntarthatóságra és a klímavédelemre
Központi tematika a digitalizáció és a fenntarthatóság
A DZT támogatja a jövőorientált és fenntartható turizmust a német kormány célkitűzéseivel összhangban. A folyamat központi témái a digitalizáció és a fenntarthatóság.
Annak érdekében, hogy a beutazó turizmus fenntarthatóbb, ugyanakkor versenyképesebb lehessen, a szervezet egy három oszlopra épülő stratégiát követ, amely összeköti a külső tudástranszfert, az ehhez társuló kommunikációs szemléletet és egy belső fenntarthatósági kezdeményezést. A DZT úgy látja el tartalommal a felelősségteljes turizmust mint jövőbeni tematikát, hogy az Úticél Németországot a nemzetközi versenyben fenntartható és inkluzív ajánlatokkal pozícionálja.
A DZT úttörő szerepet tölt be az immerzív technológiák (virtuális, kiterjesztett és kevert valóság) megvalósításánál, a párbeszédes interfészek (pl. hangvezérléses asszisztensek) használatánál és a mesterséges intelligencia (MI) felhasználása terén, például a chatbot robotokkal. Annak érdekében, hogy biztosítsa a turisztikai kínálatok elérhetőségét a MI-re épülő értékesítési platformokon, a DZT koordinálja a német turisztikai szakma közös open data projektjét egy „knowledge graph” kifejlesztése érdekében.
A DZT világszerte 25 országban tart fenn képviseleti irodát, ezeket központjából, Frankfurt am Mainból irányítja.