A brandépítés az egyik legjövedelmezőbb hosszú távú stratégia. Mégis, nagyon kevés mikro- és kisvállalkozás él vele, aminek talán pont az az oka, hogy hosszútávú munkáról van szó.

Mert bizony egy márkát nem 2 nap felhúzni. Folyamatos és következetes építkezésre van szükség ahhoz, hogy az emberek felismerjék és megjegyezzék. Cserébe viszont ha sikerül, akkor a brand kiemeli és megkülönbözteti a terméket, ezáltal jóval könnyebben, jóval nagyobb összegért lehet eladni.

Gondolj csak bármelyik luxus divatmárkára.

Nem azért kerülnek 10x annyiba, mert 10x drágább az alapanyag.

De hogyan lehet brandet építeni?

A brandépítés alapjai

Amit fontos megjegyezni már rögtön az elején, hogy a brandépítés bár ugyanolyan fontos egy vállalkozás felépítésekor, mint az üzleti tervezés, projektmenedzsment vagy a logisztika – de a hatékonyságát nagyon nehéz mérni.

Az kétségtelen, hogy működik, hiszen kis túlzással a Coca-Cola is cukrozott vizet árulva vált a világ egyik leghatalmasabb multinacionális vállalatává, hála a hatékony és következetes márkaépítésnek.

branding

De te jó eséllyel nem vagy Coca-Cola, ezért nincs több milliárd dolláros büdzséd évente, hogy folyamatosan marketing üzenetekkel bombázd a célközönséged.

Mit tudsz tenni?

1. lépés: Adj értéket

Ha vállalkozó vagy, jó eséllyel tartalmat is gyártasz.

Az egyik legjobb, amit tehetsz: nyújts kiemelkedő minőséget, hogy a célközönséged megszokja és összekapcsolja a személyes/céges márkád nevét a minőségi tartalommal. Minél többször találkoznak a neveddel az emberek, annál jobban megjegyzik. 

Viszont bármekkora ellentmondásnak is hangzik, érdemes tartalomgyártást annyira szűken tartani, hogy amit kiadsz a kezed közül az ténylegesen jó is legyen. 

Ha csak digitális tartalomban gondolkodsz, akkor egy összetett Google kereséssel ki lehet azt szűrni, hogy egy oldal mennyi tartalommal rendelkezik.

Itt például egy hazai projektmenedzsmenttel és scrummal foglalkozó céget a Proman Consultingot vizsgáljuk meg. Azt látjuk, hogy a blogjukon nagyságrendileg 99 szakmai oldal és tartalom van fent. 

brandepites

Ha megnézzük, hogy a weboldal vélhetően 2017 óta létezik, akkor 3,5 év alatt 99 tartalom az havi 2-3 tartalomnak felel meg.

branding

Vagyis nem napi szinten kell feltétlenül tartalmat gyártani. A cél ugyanis nem az, hogy mindig kommunikáljunk valamit. A cél az, hogy a márkánkra úgy emlékezzenek, mint aminek/akinek a szavaira érdemes figyelni, mert amit írunk az szakmai, hiteles, értékes.

2. lépés: Építs fel pozitív asszociációkat

Egy erős márka fő jellemzője, hogy mikor az emberek meglátják a terméken, rengeteg asszociáció ugrik be róla. Ezért a termék nem lesz teljesen ismeretlen.

Tehát 2 dolgod van:

  • Felismerjék a márkádat
  • Csupa pozitív dolog jusson eszükbe

Ezt úgy tudod megtenni, ha a márkáddal való minden egyes találkozást pozitívvá teszel.

Az egyik legkritikusabb például az első benyomás.

Rengeteg cég ott rontja el, hogy amikor először találkozik, kommunikál vagy vásárol tőle a célközönség, nem nyújtanak kiemelkedő élményt.

Pedig ilyenkor a legfontosabb, hiszen a vásárló még nagyon bizalmatlan és tele van kételyekkel.

Szerencsére ekkor a legkönnyebb is, hiszen teljesen tiszta lappal indulsz, nincs még semmi előzetes információja rólad.

Tedd az első vásárlói élményt kivételessé.

Ezzel el is jutottunk a 3. ponthoz.

3. lépés: Különböztesd meg magad!

Nyújts valami teljesen mást, mint a többi versenytársad.

Legyen egy gyorsan felismerhető, sajátos ismertetőjegyed, amit te tudsz a legjobban csinálni.

Ide tartozik például:

  • A márkád kinézete
  • A terméked legfontosabb előnyei
  • A célcsoport lézerpontos targetálása

Ha például fülhallgatókat árulsz, adj ajándékot a fülhallgatók mellé – amit a konkurenciád biztosan nem tenne meg. A kicsomagoláskor így biztosan hatalmas örömet fogsz okozni, tehát az első találkozás nagyon pozitív lesz.

Különböztesd meg a termékeidet, és nézzenek ki teljesen máshogy, mint a piac többi terméke.

Vagy célozz meg egy réspiacot, és pozícionáld a terméked. Nagyon sok elektronikai áruház van már a hazai piacon és ezek között rengeteg olyat találni, akik mindent is árulnak. Ezzel szemben vannak olyan szereplők, akik egy szűk célpiacra optimalizálnak. Ilyen az etuo.hu is, akik már a logójukban is feltüntetik a mottójukat.

marka

Ők bizony okostelefonokhoz és táblagépekhez árulnak kiegészítőket. Vagy ha például a vezeték nélküli fülhallgatót, telefonos fülhallgatót, vagy bármi ilyet keresel célzottan, akkor az náluk megtalálod itt: https://www.etuo.hu/telefonos-fulhallgatok

De nagyon sokan élnek azzal a megoldással, főleg amikor személyes márkát építenek, hogy könyvet írnak. Amit érdemes tudni, hogy a legtöbb könyvírás projekt egyébként nem szokott (óriás) plusszal zárni. Vagy nem is tud annyi pénzt termelni az eladás, mint amennyi a költsége volt, vagy ha termel is, akkor a belefektetett időt megnézve már is biztos, hogy nettó értelemben megérte. Viszont számos egyéb pozitív hatása is van egy könyvnek, ami főként a brand erősödésében tud lecsapódni.

Ilyen könyv az Alkalmazottból Vállalkozó is. 

És nem véletlen, hogy sok év ellenkezés után ez a SEO könyv is elkészült egyszer: https://pappgab.com/seo-konyv/

seokonyv

Az üzenet egyszerű: a jó pozicionálás segít kitűnni a tömegből.

4. lépés: Következetesség!

Ha az első 3 lépést megtetted, nincs más dolgod, mint következetesen alkalmazni őket.

  • Használd mindenhol ugyanazt a designt!
  • Kommunikáld ugyanazokat az előnyöket!
  • Mutasd meg újra és újra magad!

A brandépítés egy maraton, amit ha félúton abba hagysz, akkor a hatása olyan, mintha igazából sose kezdted volna el.

Összegzés

A brandépítés erejével szinte mindenki tisztában van – mégis nagyon kevesen használják.

Sokan azzal érvelnek, hogy ez a mamutcégek játéka.

Mi sem állhat távolabb a valóságtól!

A márkaépítést már nagyon kicsiben is el lehet kezdeni, hiszen gondolj csak bele, melyik találatra kattintanál rá a Google-ban?

  1. Arra, amelyikről még sosem hallottál.
  2. Arra, amelyikről tudod, hogy mindig zseniális tartalmat publikál.

A jó branding képes lecsökkenteni a marketing költségeidet, megnövelni a lojalitást, ezzel pedig rengeteg újravásárlást generál.

Ne feledd, sokkal könnyebb a meglévő vásárlókat újra aktiválni, mint újakat szerezni.

Írta: Papp Gábor, a The Pitch blog alapítója és szerzője

 

Tetszett a cikk? Örülünk neki, ha dobsz egy lájkot és megosztod ismerőseiddel! Ha pedig további hasznos tartalmakat keresel marketing, produktivitás vagy vállalkozás témában, ne hagyd ki a többi cikkünket se!