24 órából 48 – Time management hatékonyan

1156
time management
Image by Pixabay

Úgy érzed kevés 24 óra egy napra? Van egy csomó ötleted, melyek megvalósításra várnak, de nincs mikor? Nem érsz rá annyit utazni, mint amennyit szeretnél? Hogy fér bele az üzlet és utazás életmódba a család? Mikor jut idő mindenre? A time management a kulcs.

A külvilág azt gondolja, hogy digitális nomádként, vállalkozóként temérdek idővel rendelkezel, hisz magad osztod be, hogy mikor és mennyit dolgozol. Azt viszont már csak egy szűk réteg tudja, hogy milyen kihívásokkal jár ez az életforma. Tehát milyen fegyelmezettnek kell lenni, mennyi mindenre kell figyelni a sikeres vállalkozáshoz és az utazás élvezéséhez, illetve a családi élet egyensúlyának fenntartásához, egyszóval milyen nehéz a megfelelő time management.

A napjaink 24 órából állnak, ezért mutatok pár tippet, hogyan tudod hatékonyan beosztani, hogy soha többet ne kívánd, bárcsak 48 órából állna egy nap.

1. Priorizálj

A legfőbb hangsúly a priorizáláson van. Tudom, szeretnéd fejleszteni a vállalkozásod, csobbanni egyet a tengerben majd este elmenni kocsmázni a helyiekkel. Tedd is meg! De állíts fontossági sorrendet.

Ebben lesz segítségedre az Eisenhower matrix.

Az Esienhower technika szerint a feladataidat, terveidet, vágyaidat, oszd 4 csoportba. Össze kell íni miket szeretnél megvalósítani egy nap/héten és betenni őket valamelyik oszlopba. Annak függvényében, hogy milyen csoportba kerültek, fogsz nekilátni a megvalósításuknak.

Csoportosítás

  • fontos feladat: hatással van más emberekre, projektekre és te is fontosnak tartod. Például: fontos, hogy megírj egy tananyagot, ha ebből élsz meg, fontos, hogy elmenj egy előadásra, ha már megígérted.
  • sürgős feladat: közeli határidőre kell megcsinálni, más feladat elkezdése ezen múlik vagy a körülmények sürgőssé teszik. Például: sürgős, hogy elkezd megtervezni a Black Friday marketinget, ha 1 héten belül készletkisöprést szeretnél.

időmanagement

Fontos és sürgős dolgok

Mindig ezekkel kezd a napodat, mivel ezek igényelnek azonnali megoldást. Például: fontos és sürgős, hogy lemenj kenyérért, ha a bolt holnap zárva van. (Fontos, mert enned kell, sürgős, mert nem tudod holnapra halasztani.)

Fontos, de nem sürgős feladatok

Csináld meg, de told másnapra vagy kicsit későbbre. Tervezd meg, hogy mikor kerítesz rá időt. Például: fontos, hogy megtervezd a 2020 januári kampányt, de valójában nem baj, ha pár nappal később kezded el.

Nem fontos, de sürgős feladatok

Ezek számodra nem fontosak, de meg kell megcsinálni. Ezeket delegálhatod másnak, például virtuális asszisztensnek, könyvelőnek stb. Például: fordítás vagy adóbevallás elkészítése.

Nem fontos és nem sürgős feladatok

Ezeket a tevékenységeket húzd ki a listádról és ne foglalkozz velük, mert nagy valószínűséggel nem téged szolgálnak.

2. Használd ki az üresjáratokat!

Hasznosan töltsd el az üresjáratokat a hatékony time management érdekében. Például: a reptéri várakozás, kocsibérléshez sorban állás, de ide sorolhatók napi rutin tevékenységek is, mint a fogmosás, a zuhanyzás, az étkezés. Ezek teszik ki a napunk nagy részét, így fontos őket kihasználni a hatékonyság eléréséhez. Ha például cikket kellene írnod, a sorban állás alatt megtervezheted a cikk vázlatát, így időt spórolsz. Hasonlóan fogmosás közben kitalálhatod, hogy mivel indítsd a napodat, melyek a feltétlen fontos feladatok.

Összefoglalás

A digitális nomád életforma számos készséget követel, melyek közül csak kevés tanulható. Szerencsére a time management ebbe a kategóriába tartozik. Ha már érezted, hogy kevés a napi 24 óra, akkor valószínűleg nem jól osztod be az idődet, nem jól priorizálod a feladatidat.

Az Eisenhower mátrix abban van segítségedre, hogy el tudd dönteni egy adott feladatról, hogy az mennyire fontos és sürgős. Miután beosztottad a kívánt tevékenységeket a négy kategória egyikébe, rögtön látni fogod, hogy mihez kell azonnal nekiülnöd és mi az, ami várhat.

Digitális nomádként valószínűleg sokkal több üresjárattal rendelkezel, mint az átlag, köszönhetően az utazásaidnak. Ekkor ritkán tudod elővenni a laptopodat, hogy dolgozz. Használd ki ezeket az alkalmakat tervezésre. Például: tervezd meg a következő Facebook kampányodat.

Ha érdekelnek további időhatékonysági tippek, melyek könnyen beépíthetők a mindennapokba, kérd ingyenes e-bookom itt, amely külön fejezetet szentel annak, hogy mit tehetsz, ha hajlamos vagy túlvállalni magad, vagy ha állandóan halogatsz egy-egy feladatot.