…nemcsak úgy, hogy hátradőlve lógatod a lábadat a tengerparton. Igaz, abban mindenki egyetért, hogy a nyaralás pihentető és általában kellemes élmény, hiszen ilyenkor magunk mögött hagyhatunk minden otthoni gondot. Ez is a problémamegoldás egyik módja, de ennél sokkal többet kihozhatunk egy rövidebb vagy hosszabb kiruccanásból. Utazás során ugyanis a problémamegoldó képesség óriási löketet kaphat.

Egy hasznos eszköz az előkészületekhez: a problématérkép

A problématérkép olyan akcióterv, amely segít a döntéshozatalban és a megoldás megtalálásában. A segítségével feltérképezhetjük

  • a helyzetet
  • és a hozzá kapcsolódó konkrét kihívásokat,
  • a helyzetben rejlő előnyöket és buktatókat,
  • majd lépésről lépésre kidolgozhatunk egy támogató stratégiát.

(Igaz, elképzelhető, hogy mire eljutunk a megoldáshoz, valójában nem is lesz rá szükség, mert a probléma már nem is lesz probléma a szemünkben… Erre a gondolatra később még visszatérünk.)

A legjobb, ha az utazás előtti készülődésbe belefér egy problématérkép készítése is. Ha szeretnél készíteni egy ilyen személyre szabott térképet magadnak, ehhez nagyon hasznos a https://www.mindmeister.com/ alkalmazás, és másoktól is kaphatsz inspirációt. Érdemes elkészíteni, de nem csak otthon, nem csak abban a közegben, ahol éppen szeretnél egyről a kettőre jutni.

utazás csekklista

Próbáld ki a problématérképet, nézd meg az eredményt, és meg fogsz lepődni, hogy sok minden új fényben tűnik fel!

 

Ha egy kicsit fokozni szeretnéd a hatást:

1. Készíts egy problématérképet otthon vagy ott, ahol a kritikus helyzet kialakult!

2. Tedd meg ugyanezt egy külső helyszínen! Ehhez még elutaznod sem kell, de válassz hozzá az otthonodtól vagy a probléma gócpontjától távolabb eső helyet, mondjuk a kedvenc kávézódat, netán egy parkot, ahol jól érzed magad.

3. Készítsd el a problématérképet egy utazás során! A kiruccanás 1-2 napos is lehet, amilyen hosszúnak szükségét érzed, vagy ahány naposat az időbeosztásod enged. Válassz egy helyszínt az úti célodon, és ott is vázold fel a problématérképet, ugyanarra a nehézségedre, mint az előző két térképet is.

 

Miért működik jobban a problémamegoldó képesség, ha utazol?

A hétköznapokban kötelező feladataink vannak, és ez néha kimerítő, még akkor is, ha azzal foglalkozunk, amit szeretünk. Egy idő után monotonná válhat az életünk, és csak az új tapasztalatok, a környezetváltozás szakíthatnak ki ebből.

Ha a probléma fizikailag távol van tőled, sokkal kreatívabban gondolkodsz. Talán még a problémafelvetés is máshogyan hangzik majd, ha távolabbról szemléled a helyzetet. Az emberek 89 százaléka már egy 1-2 napos utazás után is úgy érzi, hogy a stressz-szintje jelentősen csökkent – már ennyi kikapcsolódás is elég a regenerálódáshoz. Olyan élményeket kapsz, amelyek pozitívan befolyásolják a mentális és lelki egyensúlyodat. Az utazás pozitív hatással van az agyra, az érzelmi egészségre, és megelőzheti a kiégést, csökkenti a stresszt és a depressziót.

Utazás, probléma megoldás
Photo by Anete Lūsiņa on Unsplash

Egy új helyen újfajta kihívásokat is megoldunk – közlekedés, étkezés, szórakozási lehetőségek kitalálása és megtalálása –, így utazás alatt kialakulhat egy teljesen új problémamegoldó készség. Rugalmasabban reagálunk a váratlan helyzetekre, és sokkal hatékonyabban tervezzük újra a programunkat, amikor valami nem az elképzeléseink szerint alakul, mint ha az otthoni, hétköznapi forgatókönyv szerint viselkednénk.

Pontosan erre van szükség: ha a problémánkat nem tudjuk megoldani, az sok esetben azért van, mert kimerült az eszköztárunk, nem tudunk kitekinteni a mindennapos rutinból, és a tudás, aminek a birtokában vagyunk, már nem elég a jelenlegi dilemmánkhoz. Új tudásra, új képességekre van szükség, és ezek azok, amiket utazás közben tökéletesen tudunk fejleszteni. Egyszerűen azáltal, hogy a sok újfajta kihívás hatására (lásd fentebb) kikerülünk a komfortzónánkból.

 

Mi van a komfortzónán kívül?

A komfortzóna elhagyása remek érzés: a legtöbb embert ilyenkor lelkes izgalom fogja el, és igazán érzi, hogy él. Ha magunk mögött hagyjuk a komfortzónánkat, az segít abban, hogy átlépjük a határainkat és kívülről ráláthassunk egy helyzetre, aminek éppen a kellős közepén vagyunk, és nagy erőkkel próbáljuk megoldani.

Az utazás segíti elő talán legjobban a komfortzónából való kilépést, főleg, ha olyan helyre mész, ahol még sosem jártál. Az új és ismeretlen helyzetek arra ösztönöznek, hogy tanulj, illetve alkalmazkodj egy olyan világhoz, ami a megszokott rendszereden kívül van. Mint tudjuk, a legnagyobb leckéket az ismert és kényelmes szituációk elhagyásával tanuljuk meg, ráadásul ez rugalmassá és érzelmileg erőssé is tesz.

Képzeld el, hogy épp úton vagy, sikerült megolajoznod problémamegoldó képességed csikorgó kerekeit, kívülről is rálátsz az éppen téged foglalkoztató nehézségre, továbbá inspirált és pozitív vagy. Mondhatjuk, hogy „ideális állapotba” kerültél. Mire számíthatsz ilyenkor?

 

1. Elképzelhető, hogy a folyamat során rádöbbensz: a probléma, amit annak hittél, valójában nem az, és nem is érdemes vele foglalkozni.

2. Időközben a probléma magától megoldódott, mert elengedted egy időre, és hagytad, hogy az élet tegye a dolgát; néha egyszerűen csak erre van szükség, nem kell megoldást keresni.

3. Megtalálod a megoldást (például a problématérkép segítségével), hazatérsz, és megoldod a helyzetet. Mivel az elmúlt napokban vagy hetekben utazás közben egyrészt kikerültél a megszokott hétköznapi stresszhelyzetekből, másrészt megszoktad a váratlan és újszerű szituációkat, s rugalmasabban reagáltál rájuk, a hazatérésed után is sokkal jobban kezeled a stresszt, amire a probléma megoldásában is támaszkodni tudsz.

A legfontosabb:

utaztál és fejlődtél egyszerre, így ha újra hasonló nehézség adódik, az új képességek birtokában már sokkal könnyebben fogod tudni kezelni a helyzetet. Vagy egyszerűen fogod magad, és megint benevezel egy utazásra 😉

 

Írta: Nagy Klára

Life és business coach, önismereti tréner, jóga és meditáció oktató

https://www.nagyklara.hu

 

 

boritókép: Simon MigajUnsplash