Az életkerék egy olyan önismereti eszköz, amely segít a jelenlegi helyzet feltérképezésében és a célkitűzésben. Használhatod általánosságban, pl. egészség, párkapcsolat, munka, anyagi helyzet, élettér, stb. vizsgálatára, de akkor is bevetheted, ha azt szeretnéd megnézni, a vállalkozásod mely területén fontos a változás és a fejlődés. Ebben a cikkben megmutatom, hogyan használd vállalkozóként az életkereket. Pusztán papírra és tollra lesz szükséged hozzá.

Forrás: yearpreneur.hu

Rajzold le a fenti képen látható ábrát, és a 8 szárához írd oda ezt a 8 kategóriát: időgazdálkodás, kapcsolati háló, bevétel, munka-magánélet egyensúlya, kommunikáció, tudatos tervezés, marketing, tanulásra fordított idő.

  • Az ábra közepétől indulva minden egyes szárat ossz fel 10 egyenlő részre. Az életkerék középső pontja a nulla értéket jelenti, míg a szárak vége a 10 pont.
  • Jelöld meg mindegyik száron, hol tartasz most azon a területen. Minél elégedettebb vagy azzal, ahol most tartasz, annál magasabb pontszámot adj.
  • Kösd össze a számokat, és nézd meg, hol a leghorpadtabb az életkereked.
  • Most időzz el egy kicsit az „amőbádat” (vagy krumplidat) nézegetve: vizsgáld meg az összefüggéseket, nézd meg, mely területek hatnak leginkább a nagyobb horpadás(ok)ra, és gondol végig, jövőre min kellene változtatnod ahhoz, hogy az ábrád minél jobban hasonlítson egy szabályos körre, azaz mit kellene másképp csinálnod ahhoz, hogy a vállalkozásodat érintő területek nagyobb egyensúlyban legyenek.
  • Ha végiggondoltad, jelöld ugyanezen az ábrán, hogy 2021-ben milyen értéket szeretnél elérni. Gondolkodj reálisan, nem akkor csinálod jól, ha mindenhová behúzod a 10-est!
  • Kösd össze ezeket a számokat is, majd írd a megnevezések mellé, hogy az idei évhez képest az egyes területeken hány fokot szeretnél feljebb lépni.
  • Ahol a legnagyobb ez a szám, arra helyezd a fókuszt 2021-ben.

Véleményem szerint azok a területek rendben vannak, ahol 8-9-10 pontot adtál magadnak, ott elég a szinten tartásra törekedned. 7-6-5 pontoknál önállóan is képes leszel fejlődni, ám ahol 4 pontra vagy annál kevesebbre pontoztad magad, érdemes az adott terület egyik szakértőjétől segítségét kérned a fejlődés érdekében.

Fontos, hogy amikor beleveted magad az éves terveid meghatározásába, vedd figyelembe, hogy ha egyszerre akarsz mindegyik „gyengébb” területen javítani, szétforgácsolódsz, és egyikkel sem fogsz tudni igazán haladni. Egyszerre maximum 2 területen fejleszd magad. Határozd meg, hogy melyikre helyezed a fókuszt az első negyedévben, aztán a második negyedévben, és így tovább. Ha valamivel nagyon rosszul állsz, számíts rá, hogy akár a teljes évedet felölelheti, amíg több fokot tudsz fejlődni benne.

David Iskander / Unsplash

Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak az egyes területekkel kapcsolatban

Ha tanácstalanul ülsz az életkerék fölött és nem tudod, mi alapján pontozd magad, az alábbi kérdések segíthetnek.

Időgazdálkodás: Tudsz nemet mondani? Szoktál halogatni? Vannak feladatok, amiket hosszú ideje görgetsz magad előtt? Mindent egyedül csinálsz vagy szoktál segítséget kérni? Jól priorizálsz?

Kapcsolati háló: Van kitől segítséget kérned a vállalkozásoddal kapcsolatban? Van kivel megbeszélned a dilemmáidat? Van, aki megérti a félelmeidet? Van olyan közösség, ahol más vállalkozókkal tudsz kapcsolódni? (Nem, az nem számít, ha mások beszélgetéseit olvasgatod, de soha nem kérdezel, kommentelsz.)

Bevétel: Keresel annyit, amennyiből a kötelező kiadásokon felül tudsz félre tenni, fejleszteni, tanulni, kiszervezni?

Munka-magánélet egyensúlya: Oké, igyekszel mindenhol ott lenni, minél több bevételre szert tenni, de pihensz is? Töltesz elég időt a családoddal és a barátokkal? Szánsz időt a hobbidra?

Kommunikáció: Meg mered mutatni magad? Tudják a vásárlóid, ki áll a termék, szolgáltatás mögött? Felvállalod a véleményed? Felvállalod akkor is, ha mást gondolsz, mint a többség? Rendszeresen kommunikálsz a követőiddel?

Tudatos tervezés: Ahogy esik úgy puffan módon működsz, vagy tudatosan haladsz előre? Van stratégiád? Tudod, hogy milyen lépéseken keresztül jutsz el a célodig?

Marketing: Magabiztosan és tudatosan használod a marketing eszközöket? Van önazonos marketingstratégiád? Tudod, pontosan kiknek és miben segít a terméked?

Tanulásra fordított időt: Képben vagy az újdonságokkal vagy ugyanazt csinálod évek óta? Töltesz időt azzal, hogy fejleszd magad? Mersz kipróbálni új dolgokat?

Tanulj a történetemből!

Egyik kedvenc gondolatom Steven Jobstól:

„Nem lehet összekötni a pontokat a jövőt fürkészve, az összefüggések csak utólag visszanézve látszanak.”

Milyen igaz! Tavaly rajzoltam meg először az életkereket a vállalkozásomra szabva. 40 kérdést válaszoltam meg, mire az életkerékhez értem, így nem a pillanatnyi érzésem alapján jelöltem be, hol tartok most, hanem alapos visszatekintés alapján határoztam meg. A visszatekintés abban is segített, hogy ne hasraütés-szerűen határozzam meg, mire kell nagyobb hangsúlyt fektetnem a következő évben. Helyette tűpontosan ki tudtam választani azt az egy területet.

Ahogy látszik az ábrámon, ez nálam a marketing lett, mert rájöttem, hogy hiába van sok követőm és megy gördülékenyen a kommunikáció, komoly hiányosságaim vannak a marketing területén, ami miatt a sok és jó kommunikáció mégsem talál célba. A marketingre tavaly mindössze 2 pontot adtam magamnak, amit egy év alatt feltornáztam 8-ra, így jövőre már csak a szintentartás a feladatom, és jöhet egy másik nagy terület, amiben fejlesztem magam. Érzésre ez nálam a tudatos tervezés vagy az időgazdálkodás lesz, de pontosan akkor fogom látni, amikor a két ünnep között lezárom 2020-at és megtervezem 2021-et.

Forrás: yearpreneur.hu

Évtervezés vállalkozásra szabva

Az évértékelés-évtervezés a mániám, imádok év végén bekuckózni egy fél napra, körülvenni magam a határidőnaplómmal, a Google naptárammal, a tervezőimmel és újra felidézni, majd papírra vetni a mögöttem álló évet. Ehhez évek óta a YearCompasst használom, és ezt meg is tartom továbbra is, de vágytam arra, hogy egy hasonló felépítésű füzettel a vállalkozásomat is górcső alá vegyem. Számomra hatékonyabb úgy értékelni az évet, hogy nem egy üres papír fölött ülök, hanem célzott kérdéseken megyek végig. Így született meg tavaly a Yearpreneur, a tudatos kisvállalkozók évtervezője.

A Yearpreneur kimondottan kisvállalkozókra szabott, a vállalkozói viselkedést, a vállalkozói döntéseket, a vállalkozói szokásokat vizsgálja. Érdekesség, hogy a tervezés során nem hozott számomra áttörést, akkor teljesen tréner fejjel gondolkodtam, de amikor felhasználóként én magam is kitöltöttem, teljesen kijózanított azzal, ahogy rámutatott az erősségeim mellett a hiányosságaimra is.

A lassan 4 éves vállalkozói létem alatt minden furcsasága, bezártsága, újratervezése ellenére 2020 volt a legsikeresebb évem, aminek a Yearpreneur kitöltése volt a legelső lépése. A Yearpreneurt ide kattintva éred el.

Szerző: Lupui Iza

Kapcsolódó: