Bár elmondható, hogy manapság már egész évben nagy a repülőgép forgalom, azért mégis a nyári időszak az, ami továbbra is a legsűrűbb a reptereken. Mindannyian izgatottan várjuk, hogy útnak indulhassunk, vagy épp, hogy élményekkel telve hazaérjünk, azonban megesik, hogy egy-egy utazás nem olyan zökkenőmentes, mint azt mi szeretnénk.
Az ok gyakorlatilag bármi lehet:
- járatkésés
- túlfoglalás
- beszállás megtagadása
- járattörlés
- elveszett vagy megrongálódott és/vagy késve érkező csomag.
A következőkben elsősorban a járatkésést vesszük górcső alá, de kitérünk arra is, hogy mely esetekben tagadhatja meg a légitársaság a beszállást és mikor merül fel a túlfoglalás problematikája.
Járatkésés esetén…
Abban az esetben, ha a gépünk több, mint 3 órás késéssel érkezik meg a célállomásra, kártérítésre vagyunk jogosultak. Ugyanakkor vannak olyan rendkívüli körülmények, amiket, ha a légitársaság jegyzőkönyv kivonatokkal, eseményjelentésekkel esetleg más okmányokkal bizonyítani tud, akkor bizony ez a jogosultság nem áll fenn.
A kártérítés összege pedig attól függ, milyen távolságra utaztunk.
Kártérítési összeg euróban |
Távolság |
250 |
1500 km vagy kevesebb |
400 |
több, mint 1500 km az EU-n belül, illetve az összes olyan járat esetében, melyek útvonala 1500 km és 3500 km között van |
600 |
több, mint 3500 km |
Ennek tudatában jó, ha tisztában vagyunk néhány sajátos körülménnyel is a kártérítéssel kapcsolatosan:
- nem vagyunk jogosultak kártérítésre, ha a csatlakozó járatot biztonsági ellenőrzések miatt késtük le, vagy mert nem figyeltünk a beszállási időre az átszállási repülőtéren
- kártérítésre vagyunk jogosultak, ha beleegyeztünk abba, hogy a légitársaság a jegyen szereplőtől eltérő repülőtérre szállítson minket és az ottani járat késve érkezik
- ha járatunk az eredeti foglalásban szereplő repülőtértől eltérően egy másikra érkezik, az eredetileg tervezett – vagy a megállapodás szerinti – repülőtérre történő utazás költségeit a légitársaságnak kell fizetnie
- a késés kiszámításának alapja az az időpont, amikor a gépünk megérkezik az eredeti foglalásban szereplő repülőtérre – vagy, amelyikben a légitársasággal megállapodtunk
- ha nem uniós országból indulunk, de az úticélunk egy uniós országban van, és a célállomásra jelentős késéssel érkezik meg a gépünk, akkor arra a szakaszra van kártérítési jogosultságunk, amely alatt az uniós légitársasággal repültünk – ennek a kitételnek akkor van igazán jelentősége, ha átszállással utazunk és az első járatot nem, a másodikat viszont uniós légitársaság üzemelteti.
Amikor a járatkésés miatt a csatlakozásunkat is lekéssük…
Abban az esetben, ha átszállással utazunk és a késés miatt lekéstük a csatlakozást, a légitársaság kötelessége, hogy eljuttasson minket a célállomásunkra. Ez alatt az értendő, hogy jegyet biztosít számunkra a következő, szabad hellyel rendelkező és úticélunknak megfelelő járatára, a gép indulásáig történő várakozás alatt ételt, italt és távközlési szolgáltatást bocsát a rendelkezésünkre, valamint, ha ez az időtartam olyan hosszú, hogy éjszaká(ka)t kell eltöltenünk a tranzitvárosban, akkor a szállás biztosítása is a társaság feladata. Fontos kiemelni azonban, hogy ha a fenti helyzetbe kerülünk, mindenképp érdeklődjük meg a légitársaságnál, hogy mindezt kinek kell intézni, mert megeshet, hogy nekünk és csak utólagosan, a számlákat benyújtva kapjuk meg a kártérítést, azaz ezen túl más ügyintézést a légitársaság nem végez el.
Mi történik, ha megtagadják tőlünk a beszállást?
A repülőtársaságok különböző okokból kifolyólag akár meg is tagadhatják tőlük a beszállást.
Okok lehetnek:
- ha nem tudjuk felmutatni a megfelelő úti okmányunkat
- ha a menettérti jegyünkkel nem vettük igénybe az odaútra szóló járatot
- ha nem vettük igénybe a foglalásban szereplő csatlakozó járato(ka)t
- ha háziállatunkat úgy vittük magunkkal, hogy a szállításához szükséges okmányokat nem váltottuk ki
- védelmi, biztonsági és egészségi okokból
A fenti esetekben tehát kártérítési igényünk nem lehet, hiszen lényegében önhibánkból adódik a kellemetlenség.
Ezzel szemben viszont, ha érvényes jeggyel, a szükséges úti okmányok birtokában, időben érkezünk az utasfelvételre, a légitársaság pedig túlfoglalásra vagy működési okokra hivatkozva megtagadja tőlünk a beszállást, mi pedig nem mondunk le önként a helyünkről, jogosultak vagyunk
- kártérítésre (melynek összegét a fenti táblázat tartalmazza)
- jegyár-visszatérítésre, esetleg az adott jegyünk átfoglalására más időpontra vagy akár útvonalra
- arra, hogy a légitársaság segítséget nyújtson számunkra a probléma megoldásában – azonban ez utóbbit visszautasíthatja, ha a segítségnyújtás a további késést okozna más utasoknak.
Hogyan érvényesíthetjük a jogainkat?
A jogérvényesítés különböző platformokon lehetséges, melyeket saját belátásunk szerint választhatunk meg és függ attól is, milyen komolyságú sérelem ért minket utunk során. Azonban mindenekelőtt a légitársaságnál nyújtsuk be panaszunkat! Ha így nem járunk sikerrel, akkor:
- forduljunk a nemzeti fogyasztóvédelmi hatósághoz vagy a Magyarországon működő Európai Fogyasztói központhoz
- alternatív vitarendezési szervezetek valamelyikéhez is fordulhatunk (vagy az online vitarendezési platformhoz)
- indíthatunk bírósági eljárást.
Látható tehát, hogy mind az okokat, mind a lehetőségeket tekintve sok eshetőséggel találkozhatunk, ugyanakkor ezen esetekben is érvényes, hogy érdemes inkább a megoldásra fókuszálni, és amennyiben úgy érezzük, hogy szükséges, nyugodtan kérjük szakember segítségét érdekeink képviseletében » Járatkésés, kártérítés – Dr. Bajcsay Gergely ügyvéd
[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”Mekkora a kártérítés összege?” answer-0=”Abban az esetben, ha a gépünk több, mint 3 órás késéssel érkezik meg a célállomásra, kártérítésre vagyunk jogosultak. A kártérítés összege pedig attól függ, milyen távolságra utaztunk, ennek megfelelően 250, 400, illetve 600 EUR.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”Hogyan érvényesíthetjük a jogainkat?” answer-1=”A jogérvényesítés különböző platformokon lehetséges, melyeket saját belátásunk szerint választhatunk meg és függ attól is, milyen komolyságú sérelem ért minket utunk során. Azonban mindenekelőtt a légitársaságnál nyújtsuk be panaszunkat! Ha így nem járunk sikerrel, akkor:” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]