Az elmúlt időszakban alapos változásokon ment keresztül a munkaerőpiac, olyan álláskeresői elvárások jelentek meg, amelyekkel néhány éve még alig kellett számolniuk a cégeknek. Mire vágynak ma az álláskeresők? Milyen trendek váltak szinte egyik napról a másikra rendkívül fontossá? 

Alábbi cikk a DLX MEDIA marketingügynökség által 2021-2022-ben készített, nem reprezentatív kutatás alapján készült.

1. Home office

A 2020-2021-es koronavírus-járvány óta számos munkakörben jelent meg a távoli munkavégzés igénye és lehetősége.

Ebben az időszakban számos vállalkozás kényszerült rá, hogy hazaküldje alkalmazottait, napjainkban pedig a home office lehetősége nélkül sokan már nem is jelentkeznek az álláshirdetésekre, ezért ha egy cég csábító ajánlatot szeretne kínálni a jövendőbeli dolgozói számára, legalább heti 1-2 nap home office-t érdemes biztosítania – amennyiben a feladat, munkakör ezt lehetővé teszi.

munka home office

2. Megértő és motivált vezetőség

A cégvezető személyisége meghatározó szempont a munkavállalói motivációt tekintve, a felmérések alapján “a jelöltek céget választanak, de egy vezetőt hagynak ott” a felmondás során.

Ha egy vezető valóban odafigyel az alkalmazottai jóllétére, türelemmel, elismerésekkel, illetve építő kritikákkal támogatja őket, akkor a dolgozók is jól fogják érezni magukat a mindennapokban.

2023-ban a cégek szótárában az employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés az egyik legfontosabb kifejezés lesz. Ennek a folyamatnak az is része, hogy a munkavállalókat meg kell becsülni, és csakis olyan dolgokat szabad ígérni számukra, amelyeket a vállalkozás maradéktalanul be is tart – ennek eredményeként pedig az alkalmazottak elkötelezettek és motiváltak lesznek.

3. Barátságos csapat

Legyen szó bármilyen munkaterületről is, összehangolt és egységes csapat nélkül nem lehet egyről a kettőre jutni.

A vezetőknek kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a csapategység erősítésére, ezért rendszeres időközönként érdemes csapatépítő tréningeket és kisebb informális összejöveteleket szervezni az alkalmazottak számára.

Az álláshirdetéseket célszerű csapat-fotókkal, videókkal kiegészíteni, hiszen egy kép többet mondhat ezer szónál is. Ha az álláskereső egy barátságos és vidám társaságot lát, szívesebben jelentkezik a pozícióra, hiszen ő is egy ilyen munkahelyi környezet részese szeretne lenni.

Abraham Maslow által kidolgozott szükségletelmélet (Maslow-piramis) szerint, a valahova tartozás érzése az egyik legfontosabb motiváció a biztonsági és fiziológiai szükségletek után.

maslow-piramis

 

4. Szabadság (rugalmasság)

A rugalmas munkaidőt és a kevésbé szoros felügyeletet szintén egyre fontosabbnak tartják az álláskeresők. Természetesen a szabad időbeosztás lehetősége nem minden vállalkozás életében járható út, azonban a munkahelyi nyomás és stressz csökkentése mindenképpen kifizetődő választás lehet a cég részéről.

Ha az álláskeresők úgy érzik, hogy a leendő munkaadójuktól kellő szabadságot és bizalmat kapnak, valamint kreatívan dolgozhatnak, sokkal nagyobb eséllyel jelentkeznek a meghirdetett pozícióra és maradnak is ott hosszútávon.

5. Fejlődési lehetőség

Ma már egyre kevesebben akarnak éveket vagy évtizedeket ugyanabban a szerepkörben eltölteni, ezért a cégektől tanulási és fejlődési lehetőséget várnak el. A tudatos cégvezetőknek tehát a tehetséggondozást is szem előtt kell tartaniuk, érdemes képzéseket, tanfolyamokat, mentorprogramokat biztosítani számukra.

Az álláshirdetésben mindenképpen érdemes kiemelni a fejlődés támogatására irányuló opciókat, hogy a betöltendő pozíció még nagyobb bizalmat keltsen az álláskeresők szemében. Így a jelentkezők úgy érezhetik, hogy a támogatásnak köszönhetően biztosított a jövőjük, és van lehetőségük az előrelépésre az életben.

 

2023-ban a fenti elvárások még nagyobb szerepet fognak kapni az álláskeresők részéről.

A távmunka lehetősége és az egészséges céges kultúra, illetve a fejlődésre való esély fontosabb, mint valaha. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a cégek alkalmazkodjanak a vállalkozásokkal szemben támasztott, rohamosan változó álláskeresői igényekhez, hiszen csakis így érhetik el és szerezhetik meg az igazán tehetséges dolgozókat.


borítókép: Windows // Unsplash