A digitális világ megállíthatatlan fejlődést mutat. Kezdetben csupán kiváltságosoknak járt az azonnali üzenetküldés (e-mail őse a ’90-es évek elején). Mára ezt felváltották a még gyorsabb chat app-ok. Látszik, hogy gyorsan változik, ahogyan kommunikálunk egymással. Egy egyszerűbb weblapot ma már szinte bárki indíthat, ami nem feltétlenül igényel programozói ismereteket.
Több, mint 10 éve, a mobil app-ok berobbantak az életünkbe és egyre nagyobb szeletet követelnek. Mindegyiknek megvan a maga helye és szerepe. A mobil applikáció fejlesztőknek gyakori kérdés, hogy hogyan döntsék el, mikor melyikre van szükség? Vannak szempontok, amik segítik a döntést. Erről írok ebben a bejegyzésben.
A cikkben a “natív alkalmazás” kifejezést arra használom, hogy megkülönböztessem, mikor beszélek egy Android vagy iOS applikációról, ami a Store-ból telepíthető, illetve mikor egy weblap megoldásról. A kettő között vannak jelentős eltérések.
A fejlesztési idő meghatározó
Kétségtelen, hogy hosszabb idővel kell számolni egy mobil alkalmazás megvalósításakor, szemben egy weboldal leprogramozásával, vagy beállításával. Az idő és a pénz konvertibilis valuták. Ebből adódik, hogy az idő szoros kapcsolatban van a költségekkel, amit lejjebb még boncolgatok.
Egy mobil applikáció esetén elvárás, hogy Android és iOS telefonokon egyaránt elérhetőek legyenek. Ehhez általában kell a két platform ismerete, de ebben segítségünkre jön a Flutter keretrendszer. Ennek lényege, hogy megírjuk egyszer az alkalmazás kódját, és elkészítjük mindkét operációs rendszerre. Ezzel közvetlenül időt spórolhatunk meg, közel a felét.
A legfontosabb a felhasználói élmény
Lehet, hogy az alkalmazásunk egy nagyon keresett funkciót nyújt a felhasználóinknak. De ha a használat során az élmény csapnivaló, nem fogják letölteni. Kár volt rákölteni időt-pénzt-energiát. Az élmény nem csak a kinézetet jelenti, hanem gyakorlatilag minden kis részt, amivel kapcsolatba kerül a felhasználó.
Ma már többnyire online vagyunk, észre sem vesszük, hogy kapcsolódunk az internethez. Egy honlap esetében alapvető, hogy kell neki kapcsolat, mert egy szervertől kapja az adatokat. A szerver jeleníti meg az oldalakat. Alkalmazás esetén nem feltétlenül kell letölteni, mert már a készüléken van az adat.
Van, hogy gyorsan kellene egy infó, de Offline vagyunk. Ettől egy telefonos app még tud jól működni. Elérhető benne a címtárunk, a jegyzeteink, a kedvenc játékunk. Majd amikor ismét lesz internet, akkor szinkronizál a szerverrel. Ha az internetkapcsolat hiánya esetén is működnie kell, akkor nekünk egy applikációra van szükségünk.
A fentiek miatt elmondható, hogy a mobil alkalmazást bárhol lehet használni. Ezt várjuk tőle. Legyen ott a zsebemben az infó, mindig elérhetően.
Még több telefonos képesség
Elmondható az a trend, hogy azért veszünk újabb és újabb telefont, mert a képességeit akarjuk kihasználni az alkalmazásainkban. A natív megoldások ezekhez hozzáférést kapnak, úgy mint: GPS helymeghatározás, ujjlenyomat olvasó, SMS-ek olvasása, Névjegyzék, NFC, a telefonon tárolt file-ok, stb.
Ezzel szemben a webes megoldással ezekről le kell mondanunk. Ha tudjuk nélkülözni őket, akkor ez nem egy fájó pont.
Biztonsági kérdés
Egy web alkalmazás a böngészőben fut, nem lehet mindig megvédeni a kódunkat. Egy weblapot bárki könnyedén publikálhat pár perc alatt, nincsen különösebb ellenőrzés.
Ezzel szemben a telefon alkalmazás áruházak előszűrést végeznek, hogy minél kevesebb ártalmas app kerülhessen ki. 100%-os védelem ugyan nincsen, de nehezebb megfejteni a működést és kihasználni az esetleges gyenge pontokat.
Az app telepítésekor a telefon különböző funkcióinak használatára szolgáló jogosultságokat el kell fogadni. Később ezek ki-, és bekapcsolhatóak. Nagyobb kontrollunk van a beállításoknál, amire nagyon odafigyelnek a telefongyártók.
Ezzel nem azt a hamis képet akarom sugallni, hogy az alkalmazás mindig megbízható. Legyünk körültekintőek, bármikor a netre lépünk!
A költségek hogyan alakulnak?
Az online piacon nagy a versengés. Ki tud előbb kijönni egy új termékkel, koncepcióval, ötlettel? Mennyi időbe telik, míg egy adott termék bemutatható?
A fentiek alapján ez a saját lehetőségeink kérdése, hogy mit választunk. Elfogadható élmény mellett egy gyors visszajelzés kell? Vagy már igazoltuk, hogy a megoldásra szüksége van a piacnak, és ideje meglépni a mobil applikáció változatot is?
A natív megoldásnál szokásos kérdésként merül fel: Android vagy iOS verziót akarunk? Lehetőleg mindkettőre. Sokak fejében ekkor megjelenik, hogy ekkor egy kétszeres szorzóval kell számolnunk: dupla fejlesztési idő, csapat, stb. Nos, a jó hír, hogy erre vannak kiváló megoldások, és például a Flutter keretrendszerrel a költségek optimalizálhatóak. A mobil app fejlesztőknek ezekkel érdemes tisztában lennie.
Fontos szem előtt tartani egy egyszerű ökölszabályt:
Az a jó alkalmazás, amit sokan és visszatérően használnak.
Összegzés
A fenti elemzés alapján látható, hogy nem mindig van szükség a natív mobilos megoldásra. Ha csak egy gyors prototípus kell, arra vannak más megoldások. Amennyiben a weboldalunkat már jól bejárattunk, és szeretik a felhasználóink, akkor megmaradhatunk annál.
Egy mobil applikáció akkor elengedhetetlen, ha a mobil telefonunk nyújtotta lehetőségeket ki akarjuk aknázni. Például ha pontos helymeghatározás (GPS) kell. Értesítéseket akarunk küldeni a felhasználóinknak. A fotógalériához vagy a névjegyekhez kell a hozzáférés. A virtuális és kiterjesztett valóság (AR/VR) lehetőségéről nem is beszélve. Fontos számunkra, hogy mindent tökéletes élményként, akadozásmentesen nyújtsa a termékünk.
Ha mobil alkalmazás megrendelőként egy új termékben gondolkozol, és ezek után további kérdéseid maradtak, akkor javaslom, hogy vedd fel velem a kapcsolatot. Egy ingyenes konzultáció alakalmával több éves szakmai tapasztalatommal tudlak segíteni a döntésed meghozatalában.
Kérem az Ingyenes konzultációt
Borbély Viktor
Cover photo by Austin Distel /Unsplash, photo by Neil Soni on Unsplash
Kapcsolódó: