Az ISD tőszomszédságában a legendás Debreceni Nagyerdőben tanösvények, bicikliutak futnak. Idilli a környezet, de a fiatal, diákbarát nemzetközi iskola nemcsak ezért különleges.
Ugyanis az ISD Magyarországon elsőként megszerezte az alsó, -és felső tagozatosok illetve középiskolások képzésére jogosító International Baccalaureate (IB) három oktatási programjának, a Primary Years Programme (PYP), a Middle Years Programme (MYP) és a nemzetközi érettségit adó Diploma Programme (DP) akkreditációját is.
Azért nagy szó ez, mert a nemzetközi érettségi a legjobb egyetemekre kövezi ki az utat a diákok számára.
„Az ISD Magyarország, első IB Continuum iskolája, melyben 3-tól 18 éves korig (óvodától az érettségiig) a teljes programban zajlik az oktatás – hangsúlyozta Tom McLean, a Debreceni Nemzetközi Iskola igazgatója. – Ehhez számos oktatási, gyermekjóléti és egyéb követelménynek kellett megfelelnünk.”
Tom McLean szavaiból kiderült: az akkreditációt a Debreceni Nemzetközi Iskola először a PYP-ra kapta meg 2022. áprilisban, majd 2023. márciusában a DP-re, végül a napokban az MYP-re. Így 13 hónap alatt mindhárom IB programra sikerült az ISD-nek akkreditálni.
„Angol nyelven egybefüggő képzést nyújtunk a gyerekeknek hároméves kortól kezdődően, nemzetközi érettségivel bezáróan. Ebben a rendszerben szervesen egymásra épülnek a programok. Ez emeli az iskola iránti bizalmat, a megbízhatóságunkat, a szakmaiságunkat is. És jó minőséget reprezentál az iskoláról az ide érkező szülőknek és tanároknak egyaránt” – hangsúlyozta az igazgató.
Mint megtudtuk, négy éve a debreceni iskolanyitás oka az volt, hogy a Budapestre koncentrált gazdasági fejlesztés kiterjedt az ország ezen a régiójára is. Tom McLean szerint Debrecen és vonzáskörzete magyarországi viszonylatban az egyik legdinamikusabban fejlődő országrész.
Számos magyar és külföldi nagyvállalat helyezte ide a székhelyét, és befektetők sora tervez ezzel a régióval. Ahogy sorra letelepedtek a neves külföldi cégek Debrecenben ipari parkjaiban (a BMW gyár, az épülő kínai akkumulátorgyár), úgy nőtt az ISD-ben a nemzetközi diákok létszáma.
Az iskola ezért is kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a régióban megtelepedő nemzetközi cégek szakembereinek gyermekei megfelelő oktatási hátteret kapjanak. Beiratkozni szinte egész évben lehet, a nyílt napokon bárki megismerkedhet az itt zajló oktatási munkával és közösségi élettel.
Jelenleg 19 különböző állampolgárságú diák jár ide, köztük a teljesség igénye nélkül kínai, dél-koreai, mexikói, török, orosz, ukrán, vagy dél-afrikai. A magyar és külföldi diákok aránya pillanatnyilag 55-45 százalék, korábban ez 90-10 volt. Az új tanévet a tervek szerint már 237 diákkal kezdik, de a cél az, hogy előbb-utóbb 600 gyerek töltse meg a tantermeket.
De hogyan is zajlik itt a tanítás? Kilenc órakor kezdődik az első óra, ami azért is jó, mert akkor a reggeli csúcsforgalom már csak múlt idő, ráadásul a gyerekek nem álmosan esnek be a padba. Az alsósok számára pedig nincs házi feladat.
A bejáratnál 19 – köztük spanyol, angol koreai, orosz, ukrán, és persze magyar – nyelven köszöntik a gyerekeket. A félkör alakú iskolaépület lenyűgözően modern, ahogy az udvar is. Csupa válogatott, magas tudásszinttel rendelkező, magyar és külföldi, nemzetközi oktatási tapasztalattal rendelkező pedagógus dolgozik itt.
A főbb tantárgyakat tanító pedagógusok, illetve a vezető oktatók, osztályfőnökök minden esetben nemzetközi tanárok. Hiszen erre alapul az iskola tanítási rendszere és tematikája is.
Tom McLean igazgató például tanított Gambiában, a Fülöp-szigeteken, illetve a Közel-Keleten. Magyar kollégája, Zajta Loránd történelemtanárként Dél-Amerikában, Kálmán Annamária tanító pedig Kambodzsában és Hong Kongban tanított.
Az egyik nyolcszögletű tanterem ajtaja nyitva van, így bekukucskálunk. Az első osztályos lurkók épp a babzsákokon és a földre helyezett párnákon csücsülnek. Két tanár foglalkozik velük, az egyik angol, a másik magyar anyanyelvű.
Egy másik teremben a harmadik osztályos, csillogó szemű Olívia a figyelem középpontjában sütkérezve épp előadást tart a telefonkészülékek történetéből. Naná, hogy angol nyelven! Laptoppal, a kivetítőn fotókkal mutatja be a kurblis, tárcsás és nyomógombos telefonok történetét, amit a társai lenyűgözve hallgatnak.
Az ISD a tanterveiben kiemelt figyelmet helyez a kutatási, a szociális, a gondolkodással kapcsolatos készségek, a kommunikációs készségek, valamint önmenedzsmenttel kapcsolatos készségek fejlesztésére.
Emellett Debrecen város egy ösztöndíjprogrammal támogatja az ISD képzési programjaiban azokat a tehetséges, kimagasló eredményt elért, 10-17 év közötti debreceni diákokat, akik nemzetközi környezetben képzelik el a jövőjüket. A 2022/23-as tanévben már 10 ilyen ösztöndíjas tanulója van az iskolának, ősztől 17-re nő a számuk.
Zajta Loránd történelemtanár egyben a Diploma programme koordinátora az oktatási módszerüket egy gyakorlati példán keresztül ismertette. Mint mondta, a különböző témákat fogalmakra felfűzve adják át a diákoknak. A forradalmak témakörét például úgy tanítják, hogy figyelembe veszik, milyen nemzetiségű diákok vannak többségben az órán. Ezután meghatározó módon, különböző nézőpontokból és különböző esettanulmányokon keresztül megvizsgálják a témát.
„Ha a jelenlévő diákok 90 százaléka magyar, és 10 százaléka külföldi, akkor bele tudom venni a beszélgetésbe az 1848-49-es forradalom és szabadságharcot. De ha a 10-ből 7 diák kínai vagy koreai, akkor inkább a távol-keleti történelem felől közelítik, és csak érdekességként említem meg a márciusi ifjakat és Petőfi Sándort” – magyarázta Loránd.
A tanár tapasztalata szerint az IB oktatási programjaira épülő nemzetközi iskolákba járó diákok kompetensebb módon teljesítik a felvételi vizsgát, végzik is el az egyetemet. Sokkal magasabb arányban kezdenek el mester- vagy PHD- szakokat, és sokkal sikeresebb módon helyezkednek el a világban különböző munkakörökben is.
Zajta Loránd úgy vélte, a jövőben több olyan diákjuk lesz majd, aki tehetsége révén ösztöndíjat nyerhet a Yale-re, a Harvardra, vagy éppen a British Columbia Egyetemre.
„Ez egy űrhajó. Ha valaki egy űrhajóba ül be, akkor nem Bécs lesz a célja, hanem a Hold!”- magyarázta.