Az Európai Unió tagjaként abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a legtöbb pénzügyi szolgáltatást nyújtó nemzetközi mobiltelefonos applikációt igénybe vehetjük, így nem muszáj feltétlenül magyar banki applikációt használni a napi pénzügyekhez. Két ilyen ismert szolgáltató, a Revolut és a Wise háza táján körbenézve több olyan szolgáltatást is találhatunk, melyet nem nyújtanak magyar bankok, de mégis érdemes lehet használni őket.
A külföldi pénzügyi szolgáltatást nyújtó applikációk sok esetben nem bankszámlapénzzel, hanem epénz segítségével működnek, mely egy európai találmány és ugyanolyan értékű pénz, mint a készpénz vagy a bankszámlapénz. Van azonban pár korlátja, például hitelt nem lehet kapni e-pénzben, a végrehajtók viszont bánhatják, hogy nem tudják rátenni a kezüket az e-pénzben lévő vagyonodra.
A szelfis számlanyitások elterjedésével a bankszámlapénzre is átterjedt ez a lehetőség, melyet először csak az e-pénzzel tudtak teljesíteni az európai pénzügyi szolgáltatók. Ma már azonban nem csak a globális fintech szolgáltatók, hanem a hagyományos bankok is élhetnek azzal, hogy az ügyfél otthonában a szelfijével és az okmányairól készített képek felhasználásával, önállóan is megnyithassa a bankszámláját. Ez nyitotta meg az utat arra, hogy a Revolut is áttérjen az e-pénzről a hagyományos bankszámlapénzre. A Wise pedig kezdettől fogva nem e-pénzre építi a szolgáltatását.
Mitől egyedi a Revolut vagy a Wise?
A Revolut és a Wise is úgy működik, hogy kizárólag online elintézhető minden szolgáltatás az applikációval. Erre a magyar bankok nyilvánvalóan nem képesek, de a hazai mobilapplikációknak nem is ez a céljuk. A mobilalkalmazások idehaza csupán a szolgáltatás egy részét, igaz egyre fontosabb részét jelentik.
A fintech cégek ezzel szemben az egész szolgáltatásukat az egyetlen mobilapplikációjukra építik. Mellette még telefonos ügyfélszolgálatot sem tartanak fent, bankfiókjuk meg pláne nincs. (Bár a litván Revolut Bank nemrég fióktelepet létesített Franciaországban.)
Ezért ezek a fintech szolgáltatók egy sor olyan, akár apró, de mégis kényelmi szolgáltatást nyújtanak, melyek segítik az applikáció használatát.
Például szinkronizálhatod a telefonod névjegyzékét a mobilapplikációd partnereivel, így a telefon és e-mail adatok segítségével is küldhetsz pénzt, nem kell elkérni ezeket az adatokat a címzettől. De akár törölheted is magad mások kedvezményezetti listájáról, ha már nem szeretnél ezzel a fiókkal pénzt fogadni.
Ha másokkal együtt fizetsz számlákat vagy gyűjtögetsz pénzt közös célokra, ami önmagában is elérhetetlen a magyar banki mobilappoknál, akkor a Revolutnál még csevegni is tudsz a gyűjtögetésről a csoportszámla más revolutos tulajdonosaival.
A Wise-nál a PIN-kód tévesztések miatti kártya zárolás is feloldható az appban, beállítható a kétlépcsős azonosítás csatornája, vagy a kártyapótlást is el tudod indítani. Ezek mind erősítik az önkiszolgálást minden olyan ponton, ahol csak lehet. Sőt, ha új terméket igényelsz egy szelfis ügyfél-azonosítással megnyitott első termék után, akkor a másodiktól már nem kell azonosítanod magad, mert felhatalmazást adhatsz a Wise-nál már korábban eltárold szelfid és okmányfényképeid újbóli felhasználására.
Ezek természetesen csak kiragadott példák, de az általában is igaz, hogy a fintech cégeknél erős ügyfélbarátsággal és széles körű önkiszolgálási lehetőséggel találkozhatsz.
Egyediségek magyar bankoknál
Vannak azonban olyan szolgáltatások idehaza is, melyek nem fognak megjelenni a Revolutnál vagy a Wise-nál, vagy ha mégis megjelentek, akkor elmondható a magyar bankokról, hogy ezzel világszínvonalú szolgáltatásokat kínálnak.
Az egyik ilyen például egy olyan bankszámla, ahol magas látra szóló kamat kapható az éppen számlán lévő pénzre, miközben az egyenlege bankkártyával hozzáférhető. Ennek az az előnye, hogy a szemmel is látható kamat mellett minden rugalmasság is elérhető, ami egy nulla kamatozású bankszámlán megszokott. Ilyen bankszámlája van a Gránit Banknak.
Egy másik szolgáltatás a bankkártyás vásárlások utáni felkerekítés, mely az ügyfél megtakarítását növeli. Mondhatjuk úgy is, hogy saját magának minden vásárláskor borravalót ad a bankkártyás vásárló, saját igényei alapján 10, 100 vagy 1 000 forintra kerekítve. Ezeket a pénzeket a bank automatikusan elkülöníti egy kamatozó számlán, ahol eseti befizetéssel is lehet növelni a megtakarítás egyenlegét. Ilyen példa a MagNet Banknál az Apránként Megtakarítási Program.
A bankszámlán csak a vásárlások végösszege látszik, az egyes tételek, amiből a végösszeg összeáll, nem. Ha valaki erre is kíváncsi, akkor el kell tennie a blokkot is vagy külön táblázatban kell vezetnie a részleteket. Az Erste Banknál van arra lehetőség, hogy az egyes blokkokat a banki mobilalkalmazás felhasználója lefényképezze és a tranzakcióhoz rögzítse az appban, hogy az utána aztán mindig elérhető legyen.
Eléggé ritka, főleg azóta, hogy Magyarországon bevezették a pénzügyi tranzakciós illetéket, hogy korlátlanul teljesen ingyen lehet belföldre és az EGT tagállamokba euróban utalni. Az UniCredit Banknál a jelenleg elérhető két számlacsomag mindegyike tartalmazza az ingyenes korlátlan átutalási lehetőséget belföldre, mobilapplikációval. A Gránit Banknál is van hasonló lehetőség idehaza.
borítókép: iStock