Az Ekerstat.hu adatai szerint, 2021-ben hazánkban az elektronikus kereskedelem részesedése tovább nőtt a teljes kiskereskedelemben és már 10,4%-ot tesz ki, ami közel 22%-os éves növekedést jelent. Az online vásárlás egyre nagyobb népszerűségnek örvend, melynek köszönhetően 1203 Milliárd forint volt Magyarország belföldi online kiskereskedelmi forgalma, ami 32,34% növekedést jelent a tavalyi évhez képest.


Az online elköltött forintok mellett fontos tényezőt játszik a növekedésben a
webáruházak számának folyamatos növekedése. Ma már több mint 37.000 webáruház van Magyarországon és a számuk napról-napra növekszik. 

Az elektronikus kereskedelem rendíthetetlen fejlődésének köszönhetően bátran kijelenthetjük, hogy továbbra is hatalmas potenciál rejlik egy e-kereskedelmi vállalkozás indításban, mindemellett ma már kiskereskedőként is elengedhetetlen jelen lenni az online térben. Szerencsére ma már komolyabb informatikai szakértelem nélkül, bármely vállalkozó szellemű ember élhet a webshop bérlés lehetőségével, amellyel könnyedén, akár napok alatt elindítható egy webáruház akár saját termék nélkül is.

 

Ők a legnagyobb forgalmú online kereskedők

A GKID (korábbi nevén GKI Digital) idén is elhozta számunkra a Magyarországon működő, legnagyobb forgalmat lebonyolító online kereskedőinek rangsorát. A listán szereplő TOP15 cég együttes forgalma 2021-ben meghaladta a bruttó 520 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 43%-át jelenti.

Sokunkat nem érhet nagy meglepetés az első helyezettet illetően, rendíthetetlenül tartja a pozícióját az eMAG-Extreme Digital, aki az évet több mint bruttó 210 milliárd forintos online forgalommal zárta.

Készült toplista a 100%-ban magyar online kereskedőkről is, melyre bruttó 5 milliárdos online kiskereskedelmi forgalommal rendelkező cégek kerülhettek be. A kritériumnak 12 webáruház tudott megfelelni az Euronics-al az élen.

A teljes toplista elérhető a GKID oldalán.

 

Legnépszerűbb webáruház rendszerek

A nyílt forráskódú és a bérelhető webáruház rendszereknek köszönhetően ma már lényegesen egyszerűbb a webáruház indítás, mint pár évvel ezelőtt. Ennek köszönhetően a webáruházak száma folyamatosan növekszik hazánkban.

A magyar kereskedők választásai alapján 2021-ben is a 3 legmeghatározóbb szereplő a WooCommerce, Shoprenter és Unas. Az induló webáruházak körében a webshop bérlés népszerű és kedvelt megoldásnak számít, hiszen amellett, hogy stabil, folyamatosan fejlődő és könnyen kezelhető rendszerekről beszélünk, a bérelhető webshopok rendkívül költséghatékony módon elégítik ki a kereskedők döntő többségének az igényeit. Hatalmas előnyük, hogy használatukhoz nincs szükség fejlesztői/programozói ismeretekre, így bárki, könnyedén elindíthatja online vállalkozását.

 

Egyre népszerűbb az elektronikus fizetés

„Egy online rendelésnél az emberek azt érzik, hogy akkor vannak jobban védve, ha utánvéttel fizetnek. Ez arra a logikára épül, hogy ‘csak akkor fizetek, ha már kezemben a termék’. Ez egy optikai csalódás. Sokan nem tudják, hogy ha nem készpénzzel, hanem kártyával fizetnek, a bankjuk tud segíteni.” – nyilatkozta az Ekerstat.hu-nak Pintér Róbert (Reacty Digital) a 2020-ban készült felméréseket szemlélve.

A vásárlókban azonban 2021-ben egyre inkább elkezdett tudatosulni az a tény, hogy az elektronikus tranzakciók biztonságosak. Ezt mutatja az is, hogy az online tranzakciók 69%-ánál valamilyen elektronikus vagy bankkártyás fizetési opciót választottak. A készpénzes vásárlások száma a tavalyi 36%-ról 30%-ra csökkent. Az utánvétes rendelés továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében (az online tranzakciók 63%-a utánvétes rendelés), azonban ma már egyre többen fizetnek bankkártyával az átvételkor.

Forrás: GKID

 

Az Ekerstat.hu adatai szerint ezek a legnépszerűbb elektronikus fizetési megoldások hazánkban:

  • SimplePay
  • Barion
  • PayPal

Új versenytársa lesz a házhoz szállításnak?

A házhoz szállítás minőségét a futárcégek igyekeztek javítani a vásárlói igények minél magasabb szintű kielégítésével. Biztosítottak időablakos kézbesítést, a futárral való telefonos egyeztetést, utólagos, online időpont- és címmódosítást, valamint a részletes nyomon követés lehetősége is kiszámíthatóvá és tervezhetővé tette a házhoz szállítást. Ezek mind hozzájárultak, hogy az előző évekhez hasonlóan 2021-ben is a házhoz szállítás maradt a legnépszerűbb átvételi mód, a rendelések 74%-át kérték ily módon a vásárlók.

A logisztikai szolgáltatások piaca azonban kezd átalakulni 2022-ben, ami a növekvő üzemanyag áraknak tulajdonítható leginkább. A futárszolgálatok és a kereskedők egyre több figyelmet szentelnek az Out of Home (OOH) átvételi lehetőségeknek, ezen belül is a csomagautomatáknak.

2021-ben több, mint 800 új automata került beüzemelésre, mellyel Magyarországon az év végére több, mint 1250 darab automata volt elérhető. A trendek abba az irányba mutatnak, hogy ez csak a kezdet és 2022-ben a teljes csomagautomata-hálózat felveszi majd a harcot a házhoz szállítással.

Az automata két legnagyobb előnye, hogy általuk akár az aznapi rendelések is átvehetővé váltak, miközben a csomagküldés és visszaküldés is jóval egyszerűbb velük. Emellett általában olyan csomópontokra telepítik őket, ahol a vásárló a napi bevásárlását intézi (benzinkutak, bevásárlóközpontok, plázák), így nem jelent külön programot a csomag felvételéért megtett út.

Az Ekerstat.hu felmérései szerint a TOP 3 átvételi lehetőség jelenleg:

  • GLS csomagpont
  • FoxPost Csomagautomata
  • MPL Postán maradó

Vásárlási szokások

Információgyűjtés és ár-összehasonlítás

Az informálódás szakaszában elsősorban mobiltelefonon böngészik a felhasználók a webáruházakat. Bár a vásárlások több, mint fele továbbra is asztali gépről történik, az előző évekhez képest mégis növekvő tendenciát mutat a mobilról leadott rendelések száma, ezért fontos a webáruház reszponzív kialakítása.

 


Az információszerzés igen meghatározó halmazát képezik a különböző ár-összehasonlító oldalak, melyek használatával a vásárlók célja a lehető legjobb üzlet megkötése. Hazánkban a legnépszerűbb ár-összehasonlító továbbra is az Árukereső.

“Egy ár-összehasonlító oldal szerepe ma már jóval túlmutat az árak összehasonlításánál. A magyar vásárlók ezeket a felületeket keresik tájékozódás, inspirálódás és vásárlás céljából, ezért elengedhetetlen, hogy a termékek funkcióiról és a boltok megbízhatóságáról objektív képet adjunk.” Baka László (Árukereső.hu – Heureka Group) – Ekerstat.hu

 

Mit vásárolunk online?

Míg tavaly átlagosan 15-16 rendelést adott le egy ember online, 2021-ben ez a szám 19-20-ra nőtt. Egy magyar vásárló átlagos kosárértéke 24.006 Ft (forrás: ekerstat.hu). A vásárolt termék kategóriákat vizsgálva a GKID felmérése szerint műszaki cikkekre költenek a vásárlók legtöbbet, azonban a rendelt termékek mennyiségét tekintve a Ruházat, divat és sport kategóriába tartozó termékek a legkelendőbbek az interneten.

forrás: GKID 

Naprakész információk a magyar e-kereskedelemről

2021-től a magyar e-kereskedelem sajátosságait és trendjeit bárki könnyedén nyomon követheti az Ekerstat.hu oldalán.

Az Ekerstat.hu a Shoprenter, a GKID, az Árukereső, a Kosárérték és az Ecommerce Expo összefogásával jött létre, azzal a céllal, hogy felmérje a magyar e-kereskedelmi piac alakulását és átfogó képet nyújtson a hazai trendekről. 

 

borítókép: David Dvořáček // Unsplash