Az újranyitás az otthoni munkavégzés után olyan változás, ami sok kihívással és feszültséggel jár: újra kell gondolni a munkafolyamatokat, gyors döntéseket kell hozni, kezelni kell a munkatársak esetleges félelmeit. Hogyan lehet szervezeti szinten támogatni ezt a folyamatot, különös tekintettel a vezetőkre, akiknek a saját bizonytalanságukkal is szembe kell nézniük?

Dr. Bikfalvi Réka, egészségpszichológus, a stresszkezelő és kiégésmegelőző munkahelyi fejlesztő programokat kínáló Nyugizóna vezetője osztja meg erről a tapasztalatait.

Feszültséget okozó helyzetek a munkahelyeken az újranyitás kapcsán

A vezetők számára azért különösen nehéz ez a helyzet, mert nekik kell állást foglalni arról, hogy mi hogyan történjen.

Az első kérdés az, hogy a vezetők egymás között el tudták-e dönteni, hogy mi legyen az irány, meddig tartanak az általuk megszabott határok, és hol lehet valamennyi rugalmasságot engedni a dolgozóknak. Meg kell állapodniuk abban, hogy mi lesz a protokoll, milyen ütemben, milyen lépéseken keresztül történik az újranyitás. Ha nincs egy ilyen konkrét elképzelés, ami mögé a vezetők teljes mellszélességgel felsorakoznak, akkor biztosan nehéz és stresszes lesz a folyamat. A második nagy kérdés az, hogy a vezető mindezt hogyan kommunikálja. Nincs olyan megoldás, ami mindenkinek jó. Bármilyen alaposan előkészítik is az újranyitást a vezetők, biztosan lesz olyan, akinek nem fog tetszeni. Ez is feszültséget jelent, erre is fel kell készülni lelkileg” – mondta Dr. Bikfalvi Réka.

Végül fontos kérdés az is, hogyan vonják be a folyamatba a dolgozókat: egyáltalán be kell-e őket vonni, és ha igen, mennyire. Feszültséget hozhat az is, ha még a vezetői döntéshozás előtt megkérdezik a dolgozók véleményét, és aztán végül mégis másként történnek a dolgok. Érdemes először vezetői szinten egyeztetni az elképzeléseket, és utána megkérdezni a dolgozókat arról, hogy a rugalmas keretek között mi az ő megoldási javaslatuk, mire van szükségük.

Amire építeni lehet: a korábbi tapasztalatok

A tavaly nyári újranyitási tapasztalatokra lehet, sőt kell építeni. Előfordulhat, hogy onnan vannak olyan rossz tapasztalatok, amelyek megakadályozzák a vezetőket abban, hogy most szabadon tudják meghozni a döntéseiket. Egészségfejlesztő és coaching pszichológusként abban segítünk, hogy megtalálják a saját válaszaikat. Először megnézzük, hogy a korábbi hasonló helyzetben milyen tapasztalatok születtek, hogyan sikerült a helyzetet megoldani, van-e ezzel kapcsolatban esetleg olyan trauma, amit fel kell dolgozni, vagy éppen egy kis módosítással, finomítással fel lehet használni őket újra. Megnézzük azt is, hogy vannak-e változás-menedzsmenttel kapcsolatos pozitív tapasztalatok. Minden cégnél rengeteg változást kellett kezelni már korábban is, ezért biztos, hogy találunk olyan példát, amire most építeni tud a vezető” – részletezte a szakember.

Bikfalvi Réka. Forrás: Nyugizóna

Reális helyzetértékelés

“A pozitív erőforrások és tapasztalatok feltárása mellett beszélünk arról is, hogy a vezető fejében mi a legeslegrosszabb forgatókönyv, ami megtörténhet. Egy pszichológus itt tud igazán segíteni. Eleve realitáskontrollt ad, hiszen sok mindent elképzel mindegyikünk, de ezek közül nem mindennek van valós esélye. Átbeszéljük a legrosszabb eseteket, és segítünk rájuk felkészülni. Fontos téma a felelősségvállalás kérdése is: érzi-e a vezető, hogy hol van a határ, ameddig felelősséget vállalhat, és hol van az, ahol már nem. Személyiségfüggő ez is: egy nagyon aktív, dinamikus, megoldásorientált ember hajlamosabb esetleg mások felelősségét is magára venni. Nagyon fontos, hogy a vezetők ne higgyék, hogy egyedül vannak. Azonosítani kell, hogy kire számíthatnak, milyen támaszaik vannak. Egy-két konzultáció segít abban, hogy egy vezető reálisan átlássa a helyzetet, és nyugodtabb, higgadtabb lelkiállapotban tudja az egész újranyitási folyamatot kezelni” – mondta a Nyugizóna vezetője.

 

Borítókép: S Migaj / Unsplash

Szeretnél megjelenni magazinunkban? Töltsd ki az alábbi űrlapot, és felvesszük Veled a kapcsolatot!

Kapcsolódó: