A piackutatás az egyik legfontosabb üzleti tevékenység.

Célja, hogy megismerjük azt a közeget, amiben a vállalkozásunk működni fog:

  • A célközönséget, akiket ki szeretnénk szolgálni
  • A konkurenciát, akikkel versenyezni fogunk a célközönség erőforrásaiért
  • A különböző politikai és gazdasági erőket, amik együttesen hatnak a piacra

Mivel a piackutatás egy igen sokrétű folyamat, ezért több fázisa is van – az egyik legfontosabb ezek közül kétségtelenül a versenytárs elemzés.

A kereslet és a kínálat lesz ugyanis az a két erő, ami a legnagyobb hatást fogja gyakorolni a cégünk működésére.

Az alábbi cikkben is ezzel a két faktorral fogunk a legtöbbet foglalkozni!

A legjobb piackutató megoldások

Ahhoz, hogy megbecsüljük, vajon elegendő kereslet lesz-e a termékeinkre és szolgáltatásainkra, előbb tudnunk kell, hogy kinek szeretnénk eladni.

A piackutatási folyamat első lépése tehát a célközönség megtalálása.

Erre több módszer is létezik, de a legtöbb információt talán a keresésekből tudjuk kibányászni, annál ugyanis nincs hitelesebb adat, mint amikor az emberek a számukra fontos kulcsszavakra keresnek rá, mindezt úgy, hogy azt hiszik: senki sem figyeli őket.

A különböző keresések és kulcsszavak kielemzéséhez ma már rengeteg szoftvert vehetünk igénybe, de kezdő piackutatóként a Google Kulcsszótervezője lesz az a megoldás, ami a legtöbb hasznot fogja nyújtani.

Bármilyen kulcsszóra, de akár konkrét weboldalakra is kereshetünk vele – ehhez csak ki kell választanunk az alábbi menüpontok valamelyikét:

piackutatás technikai
Piackutatás technikái

A szoftver hatalmas előnye, hogy nem csak új, friss kulcsszavakat fog elénk tárni, hanem becsült keresési mennyiségeket is, amelyek jóval hitelesebbek, mint bármely más SEO szoftver adatai, hiszen magától a Google-től származnak.

Ahhoz, hogy a konkrét keresletre vonatkozó információkat kapjunk, olyan kifejezésekre érdemes rákeresni, mint:

  • “cipő vásárlás”
  • “kerttervezés ár”
  • “kerékpár akciósan”

Ezek ugyanis tranzakciós kulcsszavak, amelyek már egy konkrét vásárlási szándékot mutatnak. Így ha azt látjuk, hogy az egyik kerékpár márka után szerepel a “vásárlás” szó, akkor láthatjuk, hogy körülbelül mekkora vásárlási szándék áll havonta az adott termék vagy márka mögött.

A következő lépésben azt kell kiderítenünk, hogy a konkurencia mennyire képes kielégíteni ezt az igényt!

A versenytárs elemzés során az egyik legkritikusabb lépés az, hogy megtaláljuk a konkurencia gyenge pontjait, majd kihasználjuk azokat – ezzel pedig bepozícionáljuk a saját vállalkozásunkat és az értékajánlatunkat, azaz megkülönböztessük a piac többi szereplőjétől.

A folyamatot mindig a technikai részletekkel érdemes elkezdeni, hiszen ezekben a tulajdonságokban lehet a legkönnyebben és talán leggyorsabban előnyt szerezni. 

Az egyik ilyen technikai faktor például a weboldal vagy webshop gyorsasága, a sebesség ugyanis nagyon fontos szempont mind az algoritmusoknak (pl.: Google), mind pedig a felhasználóknak: egyetlen másodpercnyi késés a betöltésben több százalékos konverzió romlást okozhat.

Amennyiben tehát gyorsabbá sikerül tennünk az online boltunkat, mint amit a konkurenciánál tapasztalhat a vásárló, azzal jelentősen megnövelhetjük a konverziónkat hozzájuk képest.

Ennek kielemzésére az egyik legjobb eszközt szintén a Google szolgáltatja, a Pagespeed Insighttal ugyanis nem csak azt kapjuk meg, hogy milyen gyors vagy éppen lassú az oldalunk, de arra vonatkozóan is információkat kaphatunk, hogy min érdemes javítani.

A szoftver használatára a https://pantonia.hu/ oldal rendkívül érdekes példát szolgáltat, hiszen pont a “jó”, illetve “kiváló” között helyezkedik el, ami azt jelenti, hogy önmagában véve egy nagyon jól felépített, professzionális oldalról van szó, de a sebesség még tovább javítható némi optimalizálással.

A szoftver pedig azt is megmutatja, hol keressük a javítandó elemeket: a tartalmi elemekben vagy a kódstruktúrában? Ebben az esetben azonnal látható, hogy a tartalmi elemek optimalizálása lesz az, ami a legnagyobb eredményt tudja hozni.

versenytárs elemzés tech szempontból
Versenytárs elemzés tech szempontból

Ahhoz azonban, hogy ezeket a versenytárs elemző és piackutató módszereket meg tudjuk valósítani, szükségünk van a konkrét versenytársakra ismeretére is.

Manapság például nagyon népszerű a CBD, ami a kender magjából sajtolt, esszenciális tápanyagokban gazdag magolajat jelenti – a kenderre jellemző bódító hatás kivonásával. Amennyiben a kannabiszolajról szeretnénk tájékozódni, illetve a termékek keresletét szeretnénk meghatározni, a GKP-be beírva azonnal látni fogjuk, hogy mire számíthatunk.

Ezután meg kell keresnünk a konkurenseket is az adott iparágban, amire több megoldás is létezik:

  • Keressünk rá Google-ban a termékre, és nézzük meg, kik értékesítik
  • Keressünk rá Similarweben, és görgessünk le a “Competitors & Similar Sites” részig
  • Keressünk rá a termékre Facebook-on vagy Instagramon
primer és szekunder kutatás
Primer és szekunder kutatás

Amikor ezt a folyamatot elvégeztük, látni fogjuk, hogy az USA Medical neve szinte minden piackutatási módszernél előkerül. Ez azt jelenti, hogy rájuk kiemelten nagy figyelmet érdemes fordítani, amennyiben a CBD iparág iránt érdeklődünk.

Természetesen ezek a piackutatási módszerek nem csak az értékajánlatunk kialakítására használhatóak, hanem az egyéb céges tevékenységeinket is befolyásolhatják, legyen szó például a brandingről, a technikai folyamatok kialakításáról vagy akár a kommunikációnkról

A piackutatásra vonatkozóan tehát számtalan lehetőségünk van, és a vállalkozásunk szinte minden aspektusát feljavíthatjuk vele.

Összefoglalás

A piackutatás az egyik legfontosabb üzleti tevékenység, amire minden vállalkozónak szüksége van.

Két fő részre érdemes bontani: a kereslet és a kínálat vizsgálatára – utóbbit versenytárs elemzésnek nevezzük.

Természetesen a cégünk bármely aspektusát megvizsgálhatjuk vele, ehhez azonban előbb tudnunk kell, hogy melyik az a rész, amin javítanunk kell a bevételek növelése érdekében.

Amennyiben például az ügyfélszerzésünk az, ami akadozik, akkor marketingkutatásra lesz szükségünk, de ha a technikai működésünk akadozik, akkor bizony egy technikai audit fogja megoldani a problémát.

 

Borítókép: Austin Distel / Unsplash

A heti legjobb cikkek minden hétfő reggel a postafiókodban:

Kapcsolódó: