A piackutatás az egyik legfontosabb üzleti tevékenység.
Célja, hogy megismerjük azt a közeget, amiben a vállalkozásunk működni fog:
- A célközönséget, akiket ki szeretnénk szolgálni
- A konkurenciát, akikkel versenyezni fogunk a célközönség erőforrásaiért
- A különböző politikai és gazdasági erőket, amik együttesen hatnak a piacra
Mivel a piackutatás egy igen sokrétű folyamat, ezért több fázisa is van – az egyik legfontosabb ezek közül kétségtelenül a versenytárs elemzés.
A kereslet és a kínálat lesz ugyanis az a két erő, ami a legnagyobb hatást fogja gyakorolni a cégünk működésére.
Az alábbi cikkben is ezzel a két faktorral fogunk a legtöbbet foglalkozni!
A legjobb piackutató megoldások
Ahhoz, hogy megbecsüljük, vajon elegendő kereslet lesz-e a termékeinkre és szolgáltatásainkra, előbb tudnunk kell, hogy kinek szeretnénk eladni.
A piackutatási folyamat első lépése tehát a célközönség megtalálása.
Erre több módszer is létezik, de a legtöbb információt talán a keresésekből tudjuk kibányászni, annál ugyanis nincs hitelesebb adat, mint amikor az emberek a számukra fontos kulcsszavakra keresnek rá, mindezt úgy, hogy azt hiszik: senki sem figyeli őket.
A különböző keresések és kulcsszavak kielemzéséhez ma már rengeteg szoftvert vehetünk igénybe, de kezdő piackutatóként a Google Kulcsszótervezője lesz az a megoldás, ami a legtöbb hasznot fogja nyújtani.
Bármilyen kulcsszóra, de akár konkrét weboldalakra is kereshetünk vele – ehhez csak ki kell választanunk az alábbi menüpontok valamelyikét:

A szoftver hatalmas előnye, hogy nem csak új, friss kulcsszavakat fog elénk tárni, hanem becsült keresési mennyiségeket is, amelyek jóval hitelesebbek, mint bármely más SEO szoftver adatai, hiszen magától a Google-től származnak.
Ahhoz, hogy a konkrét keresletre vonatkozó információkat kapjunk, olyan kifejezésekre érdemes rákeresni, mint:
- “cipő vásárlás”
- “kerttervezés ár”
- “kerékpár akciósan”
Ezek ugyanis tranzakciós kulcsszavak, amelyek már egy konkrét vásárlási szándékot mutatnak. Így ha azt látjuk, hogy az egyik kerékpár márka után szerepel a “vásárlás” szó, akkor láthatjuk, hogy körülbelül mekkora vásárlási szándék áll havonta az adott termék vagy márka mögött.
A következő lépésben azt kell kiderítenünk, hogy a konkurencia mennyire képes kielégíteni ezt az igényt!
A versenytárs elemzés során az egyik legkritikusabb lépés az, hogy megtaláljuk a konkurencia gyenge pontjait, majd kihasználjuk azokat – ezzel pedig bepozícionáljuk a saját vállalkozásunkat és az értékajánlatunkat, azaz megkülönböztessük a piac többi szereplőjétől.
A folyamatot mindig a technikai részletekkel érdemes elkezdeni, hiszen ezekben a tulajdonságokban lehet a legkönnyebben és talán leggyorsabban előnyt szerezni.
Az egyik ilyen technikai faktor például a weboldal vagy webshop gyorsasága, a sebesség ugyanis nagyon fontos szempont mind az algoritmusoknak (pl.: Google), mind pedig a felhasználóknak: egyetlen másodpercnyi késés a betöltésben több százalékos konverzió romlást okozhat.
Amennyiben tehát gyorsabbá sikerül tennünk az online boltunkat, mint amit a konkurenciánál tapasztalhat a vásárló, azzal jelentősen megnövelhetjük a konverziónkat hozzájuk képest.
Ennek kielemzésére az egyik legjobb eszközt szintén a Google szolgáltatja, a Pagespeed Insighttal ugyanis nem csak azt kapjuk meg, hogy milyen gyors vagy éppen lassú az oldalunk, de arra vonatkozóan is információkat kaphatunk, hogy min érdemes javítani.
A szoftver használatára a https://pantonia.hu/ oldal rendkívül érdekes példát szolgáltat, hiszen pont a “jó”, illetve “kiváló” között helyezkedik el, ami azt jelenti, hogy önmagában véve egy nagyon jól felépített, professzionális oldalról van szó, de a sebesség még tovább javítható némi optimalizálással.
A szoftver pedig azt is megmutatja, hol keressük a javítandó elemeket: a tartalmi elemekben vagy a kódstruktúrában? Ebben az esetben azonnal látható, hogy a tartalmi elemek optimalizálása lesz az, ami a legnagyobb eredményt tudja hozni.

Ahhoz azonban, hogy ezeket a versenytárs elemző és piackutató módszereket meg tudjuk valósítani, szükségünk van a konkrét versenytársakra ismeretére is.
Manapság például nagyon népszerű a CBD, ami a kender magjából sajtolt, esszenciális tápanyagokban gazdag magolajat jelenti – a kenderre jellemző bódító hatás kivonásával. Amennyiben a kannabiszolajról szeretnénk tájékozódni, illetve a termékek keresletét szeretnénk meghatározni, a GKP-be beírva azonnal látni fogjuk, hogy mire számíthatunk.
Ezután meg kell keresnünk a konkurenseket is az adott iparágban, amire több megoldás is létezik:
- Keressünk rá Google-ban a termékre, és nézzük meg, kik értékesítik
- Keressünk rá Similarweben, és görgessünk le a “Competitors & Similar Sites” részig
- Keressünk rá a termékre Facebook-on vagy Instagramon

Amikor ezt a folyamatot elvégeztük, látni fogjuk, hogy az USA Medical neve szinte minden piackutatási módszernél előkerül. Ez azt jelenti, hogy rájuk kiemelten nagy figyelmet érdemes fordítani, amennyiben a CBD iparág iránt érdeklődünk.
Természetesen ezek a piackutatási módszerek nem csak az értékajánlatunk kialakítására használhatóak, hanem az egyéb céges tevékenységeinket is befolyásolhatják, legyen szó például a brandingről, a technikai folyamatok kialakításáról vagy akár a kommunikációnkról.
A piackutatásra vonatkozóan tehát számtalan lehetőségünk van, és a vállalkozásunk szinte minden aspektusát feljavíthatjuk vele.
Összefoglalás
A piackutatás az egyik legfontosabb üzleti tevékenység, amire minden vállalkozónak szüksége van.
Két fő részre érdemes bontani: a kereslet és a kínálat vizsgálatára – utóbbit versenytárs elemzésnek nevezzük.
Természetesen a cégünk bármely aspektusát megvizsgálhatjuk vele, ehhez azonban előbb tudnunk kell, hogy melyik az a rész, amin javítanunk kell a bevételek növelése érdekében.
Amennyiben például az ügyfélszerzésünk az, ami akadozik, akkor marketingkutatásra lesz szükségünk, de ha a technikai működésünk akadozik, akkor bizony egy technikai audit fogja megoldani a problémát.
Borítókép: Austin Distel / Unsplash