Amai világban nem beszélhetünk többé biztos munkahelyekről. Míg korábban a diplomázz le, találj egy munkát és dolgozz a nyugdíjig karrierút volt a jellemző, addig manapság cégek jönnek és mennek, iparágak és pozíciók szűnnek meg rövid időn belül. Hogyan alkalmazkodjunk ezekhez a változásokhoz? Milyen lehetőségeink vannak? Paul Jarvis író és designer Company of One (Az egyszemélyes cég) című könyvében egy új fogalom bevezetésével válaszolja meg ezeket a sürgető kérdéseket, miközben generációs trendekről hatékonyságról és őszinte marketingről ír.

A szerző létrehozza az egyszemélyes cég fogalmát, ami sokkal árnyaltabb, mint azt elsőre gondolnánk. Mit nevezünk egyszemélyes cégnek?

Az egyszemélyes cég

Az egyszemélyes cég egy olyan vállalkozás, amely megkérdőjelezi a növekedést és ellenáll a hagyományos értelemben vett növekedésnek. Nem elvi alapon utasítja el azt, csupán azért, mert a növekedés sokszor nem a legreálisabb vagy pénzügyileg legkedvezőbb döntés.

Az egyszemélyes cég egy olyan gondolkodásmód, amit bárki használhat.

Egy kis cég tulajdonosa és egy multinacionális vállalat döntéshozója is vállalhat felelősséget azért, hogy értéket teremtsen bármilyen piacon, ha szükséges a hagyományos növekedést megkérdőjelezve.

Jarvis az egyetem elvégzése után egy ügynökségnél dolgozott designerként, majd szabadúszó lett. Miután kellően nagy ügyfélkört alakított ki, rájött, hogy eleget keres ahhoz, hogy az üzleti és megélhetési költségeit fedezze. Növekedhetett volna alvállalkozókkal több ügyfelet segítve, de Paul Jarvis egy másik utat választott.

Az egyszemélyes cég ugyanakkor nem egyenlő a szabadúszó életformával. Míg a szabadúszás a tökéletes lépés az egyszemélyes cég alapításához, addig a szabadúszók különböznek az egyszemélyes cégektől, mivel időt pénzre cserélnek.

Ha összetett rendszerek, automatizációk és folyamatok segítségével képes vagy egy időtálló üzlet létrehozására, akkor többé nem időt váltasz pénzre, hanem képes leszel a munkával töltött időn túl is pénzt keresni.

Nem. Paul Jarvus egy szóval sem említi a passzív jövedelem szót. Befektetett, értéket teremtő, hatékony munkáról ír könyvében.

egyszemélyes cég, vállalkozás, üzleti könyv
Fotó: Hans-Peter Gauster, Unsplash

Mi lehet az egyszemélyes cég versenyelőnye?

Gyakorlatilag mindenkinek egyszemélyes cégként kell gondolnia magára Jarvis szerint. Egy nagy cégnél is te vagy az egyetlen, aki folyamatos foglalkoztatásodban érdekelt vagy, miért ne koncentrálj hát azokra a változókra, amiket nehéz automatizálni és előnyödre válhat egy munkahelyen is?

Épp az teszi versenyképessé az egyszemélyes cégeket, hogy képesek kreatív és új módszereket találni a problémák megoldására, ahelyett, hogy több pénzzel, új szoftverrel vagy extra alkalmazottakkal próbálnák azt orvosolni.

Talán épp azért, mert az utóbbiak nem állnak a rendelkezésükre. Az egyszemélyes cégek mögött álló filozófia hasonlít a sztoikus gondolkodáshoz. Jarvis szerint is azzal érdemes foglalkozni, amit befolyásolni tudsz.

Nehéz nagy cégekkel versenyezni az elvégzett munka mennyisége, az alacsony árak vagy a logisztika terén. Sokkal egyszerűbb azonban egy kis cégnek a személyes érintkezések, az extra szolgáltatások, az apró kedvességek terén versenybe szállni. Egy kis cégnél a vásárlók, nem csak számok, hanem emberek. A növekedés megkérdőjelezésével jobb terméket vagy szolgáltatást nyújthat egy egyszemélyes cég az ügyfél problémáira koncentrálva.

Hogyan kezdj bele?

A get-rich-quick könyvek tippjei és az állítólagos passzív jövedelemforrások felsorolása helyett Paul Jarvis kijózanítóan egyszerű tanácsokkal szolgál.

Szükséged van egy képességre, vagy képességek kombinációjára, amelyre kereslet van.

Gyakorlatilag már jónak kell lenned valamiben, mielőtt szabadságot remélhetnél annak használatából. Sokan ezt a pontot felejtik el “megemlíteni” könyvekben, kurzusokban, ezzel segítve a vállalkozó-szerű kóklerek piacra lépését.

Általában nem szerezhetsz versenyképes tudást anélkül, hogy a karriered elején egy kevésbé önálló pozícióban, nálad tapasztaltabb szakemberek irányítása alatt dolgoznál.

A fókusz hiánya is gondot okoz sokaknál. A szerző Steve Martin humorista anekdotájával világít rá a valóban fontos elemekre. Martint sok kezdő humorista keresi fel tanácsok reményében és kérdések hadával bombázzák:

  • Hogyan találok ügynököt?
  • Hol tudok profi portrét készíteni?
  • Milyen klubokban lépjek fel?

Martin szerint az egyetlen kérdés, amit fel kellene tenniük: “Hogyan legyek piszkosul jó mások megnevettetésében?”

A megfelelő tényezőkre koncentrálva Jarvis szerint a valóságban

egyszerűbb egyszemélyes céget indítani, mint gondolnánk

(különösen a szabadúszó és startup-szerű munkák esetében). Lehetséges csupán egyetlen fizető ügyfél segítésével elindulni, majd ezt újra és újra ismételni.

Produktív környezet

A könyvben lefektetett irányelvek csak a megfelelő probléma hatékony megoldása esetében működőképesek. A produktivitás növeléséhez azonban nem feltétlenül szükséges az alkalmazotti létre véres ingként tekinteni.

Egyre több cég hoz létre ROWE (Results-Only Work Enviroments) környezetet, ahol nincs a munkavállalóknak kötött munkaideje, a meetingek választhatóak és teljesen az alkalmazottakra van bízva hogyan töltik el az idejüket, egészen addig amíg az a cég számára eredményt hoz.

Egyre többen jönnek rá, hogy a több nem feltétlenül jobb. A jobb az, ami biztosan jobb.

Company of One

Paul Jarvis szerint a marketing egyszerűen annyit jelent, hogy bizalmas és empatikus kapcsolatot alakítunk ki emberek egy jól meghatározható csoportjával, majd folyamatos kommunikációval ápoljuk ezeket a kapcsolatokat. És mennyire igaza van.

Ingyenes blogbejegyzéseit olvasva találkoztam először a szerző gondolataival, majd feliratkoztam hírlevelére, most pedig másoknak ajánlom a könyvét. A Company of One sokkal többről szól, mint amit ebben a felületes könyvajánlóban érintenem sikerült. Amiről Jarvis ír működik, ezért is ajánlom mindenki figyelmébe könyvét.

 

A cikk szerzője Híres Norbert SEO szakértő és blogger.